Svenskarna har blivit mer toleranta för vardagsdrickande. Hälften anser att det är okej att ta en öl på stan efter jobbet.
Det är IQ och Novus som genomfört sin årliga undersökning om svenskens attityd till alkohol på vardagar och där kommer man fram att till att vi blivit mer positiva till det.
50 procent av de 4000 som deltog i undersökningen ansåg att det var helt rätt eller mer rätt än fel att träffa vänner på stan och ta ett glas eller två på en vardag. Av dem var det fler män än kvinnor som tyckte att det var acceptabelt.
Förra året var motsvarande siffra 43 procent, så det är en rejäl ökning.
– Förändringen sedan ifjol skulle kunna tolkas som en konsekvens av pandemin. Att vi längtar efter sociala sammanhang och har ett uppdämt behov av att umgås, vilket vi ofta gör kring alkohol. Samtidigt har gränsen mellan vardag och helg blivit mindre tydlig, när många har spenderat mycket tid hemma, säger Karin Hagman, vd på IQ i ett pressmedelande.
– Det är inte farligare att dricka alkohol på en vardag än på helgen, men det kan bli problematiskt om man lägger till nya dryckestillfällen och samtidigt behåller sina gamla. Det är hur ofta, och hur mycket, vi dricker som spelar roll. Därför är det viktigt att reflektera över sina vanor. Vi har en tendens att underskatta hur mycket alkohol vi dricker när det blir vid många tillfällen i veckan.
Och där håller deltagarna i undersökningen med henne, för vad gäller antalet tillfällen är man betydligt mindre tillåtande.
På frågan om det är okej ”Att dricka två eller flera glas öl/vin två eller flera gånger i veckan?” svarade bara 16 procent att det var helt rätt eller mer rätt än fel. Nästan 60 procent tyckte att det var helt fel eller mer fel än rätt.
Även om attityden till drickande på krogen alltså har blivit mer tillåtande syns det ännu inte i konsumtionen.
– Vi ser en mer tillåtande inställning till att dricka alkohol på vardagar, däremot ser vi inte – i alla fall inte än – att svensken faktiskt även dricker mer på vardagar. Det blir därför intressant att följa utvecklingen. Är det här ett tidigt tecken på dryckesmönster under förändring? säger Karin Hagman.
IQ är ett dotterbolag till Systembolaget.