Årets GBG Beer Week kommer att bli ännu bättre än förra året. Det tror Fredrik Berggren från arrangörsföreningen.
– Det känns som om det kommer att bli än mer innovativt och mer utanför boxen-tänk.
I går, måndag, samlades representanter för många av bryggerierna och en del ölkrogar i Göteborg för ett informationsmöte med GBG Beer Week.
– Det gick bra. Det var bra uppslutning, de flesta bryggerier var där. Det var bra för oss att höra vad de tycker och tänker om veckan och också att vi kunde informera dem om veckan.
Men så många färdiga event finns inte än.
– Vår erfarenhet är att de flesta dröjer till de sista två tre veckorna innan de anmäler sina event, säger Fredrik Berggren.
– Men vad jag hört är att det förutom tap takeovers blir bland annat ett öl & yoga-event, quiz och från Vega hörde jag att de tänkte arrangera en innebandyturnering mellan bryggerierna, så att folk kan komma dit för att titta och dricka öl. Sen kommer Beer Labb att arrangera ett event där hembryggare kan få sina öl analyserade.
Nytt för i år är att man har tagit hjälp av pr-byrån Manifest för att synas bredare, både vad gäller besökare och krogar.
– Det finns en jättepotential i det här om vi bara kan nå ut till nya ölkonsumenter, inte bara de som brukar gå på såna här event.
GBG Beer Week tar även hjälp av bryggerierna som i högre utsträckning än tidigare ska använda sina egna social kanaler för att sprida budskapet.