28,6 miljarder dollar. Så mycket satsas det i USA på att väcka liv i restaurangbranschen efter pandemin. Även bryggerierna får vara med och ansöka om pengar.
Många bryggerier har kämpat med sämre försäljning och mindre produktion under pandemin, och de flesta driver också ett taproom i anslutning till bryggeriet och där har det varit tufft att tjäna pengar.
Men när Restaurant Revitalization Fund nu lanseras kan även bryggerierna ansöka om stöd för att bygga upp sin verksamhet på nytt. Pengarna ska gå till företag som har försäljning direkt till privatpersoner från produktionsstället, och där räknas en hel del av de mindre bryggerierna in.
Det som krävs är att man ska har minst 33 procent av sina intäkter från sina taproom eller restauranger. Under tre veckor kan bryggerierna ansöka om pengar och sedan får man vänta på besked.
Brewers Association har hållit ett informationsmöte för sina medlemmar om fonden och nu återstår att se hur många som får ta del av stödpengarna. Det är U.S. Small Business Administration som fördelar pengarna och där har man ett antal kontor runt om i landet som ska hålla kontakten med företagen.
Det har också skapats en speciell hemsida där alla ansökningar ska göras.