Vad kan man göra för 35 miljarder dollar? Ja, köpa öl till exempel. Så mycket lade nämligen amerikanerna på just öl under fjolåret.
Försäljningen i dollar gick upp med 1,8 procent, trots att den totala ölförsäljningen i liter minskade med 0,3 procent. 35 miljarder dollar motsvarar ungefär 312 miljarder kronor, och det innebar ett nytt försäljningsrekord för USA.
Av detta stod försäljningen av craft beer för 4,2 miljarder dollar och det var en ökning med 2,5 procent jämfört med 2017.
Även importen av öl ökade under fjolåret i USA. Den ökade med 7,4 procent och passerade för första gången sju miljarder dollar i försäljning.
För de allra bäst säljande ölen var det lite olika utveckling. Bud Light sålde allra mest med 5,5 miljarder dollar, men tappade cirka fem procent under 2018. Även Budweiser tappade i försäljning.
För AB InBev, som står bakom bland annat Bud Light och Budweiser, innebar 2018 ett tapp i försäljningen på 0,9 procent. Även för MillerCoors, USA:s näst största ölföretag, sjönk försäljningen och här handlade det om 2.9 procent