De ska vara experter på affärer. Men när det gäller Brewdog missade man miljardintäkter. Det skotska bryggeriet fick nämligen aldrig chansen i TV-programmet Dragons´ Den.
Det var 2008 som Brewdogs grundare James Watt och Martin Dickie ansökte om att få vara med i programmet Dragons´ Den, där finansexperter för bedöma nya företagssatsningar och sedan avgöra om de vill investera och vara med på företagets resa.
Men Watt och Dickie tog sig aldrig in i programmet utan sållades bort i steget innan.
Enligt James Watt var Brewdogs koncept ”inte tillräckligt unikt, speciellt eller hade tillräcklig potential för tillväxt för att få vara med i programmet”.
Han berättar att det tog ett tag innan de kom över motgången, men att besvikelsen sedan lade sig.
Om man han hade kommit med skulle man ha velat få 100 000 pund (1,2 miljoner svenska kronor) för 20 procent av företaget. Den som hade satsat de pengarna i det läget hade kunnat luta sig tillbaka och leva gott resten av sitt liv nu. I dag hade nämligen värdet på de pengarna varit 360 miljoner pund (drygt 4,3 miljarder kronor)
I dag finns Brewdogs öl i stora delar av världen och finns ofta med på topplistor för företag som vuxit snabbt, oavsett bransch.