Nedstängningen av USA slår hårt mot craft beer. Under april kommer det att säljas cirka 150 miljoner liter mindre öl än normalt.
USA har gått hårdare fram än Sverige när det gäller åtgärder för att minska spridningen av corona-viruset. Bland annat är taprooms och restauranger nedstängda och man kan bara sälja öl för take away.
De minskade möjligheterna att sälja öl slår stenhårt mot craft beer-bryggerierna. Enligt Brewers Association kommer det att säljas cirka 150 miljoner liter mindre öl från craft beer-bryggerierna än normalt.
Otroliga siffror och i maj blir det ännu värre. Då räknar man med att det säljs nästan 180 miljoner liter mindre öl än normalt.
– Generellt tror jag att vi kan förvänta oss mellan 25 och 30 procents tapp i försäljningen fram till att ölbranschen återgår till det normala, säger Brewers Associations chefsanalytiker Bart Watson till sajten Brewbound.
I en tidigare undersökning svarade 46 procent av craft beer-bryggerier att de riskerar att behöva stänga senast i sommar om nedstängningen fortsätter så länge.
Watson tror att det framför allt är de minsta bryggerierna som kommer att få svårt att överleva.