Svenska krogar sålde nästan 30 miljoner liter mindre öl under fjolåret. Det visar nya siffror från Delfi.
Delfi har gjort en totalmarknadsskattning på uppdrag av Sveriges Bryggerier. Där visar det sig att den svenska restaurangbranachen tappat stort i ölförsäljning.
Det är så klart inte överraskande med tanke på de restriktioner som funnits men tappet är rejält. 2019 såldes det 87,2 miljoner liter öl på svenska barer och restauranger. 2020 var den siffran nere i 58,6 miljoner liter. Ett tapp på 32,8 procent.
Då ska man komma ihåg att pandemin inte slog till mot Sverige förrän i mars, och att vi hade ganska få restriktioner under sommaren 2020. Det var också först vid jul i fjol som kravet på att säga 20.30 infördes,.
Siffrorna presenteras på Folkhälsomyndighetens hemsida och visar att tappet skett både bland starkare och svagare starköl. För öl upp till högst 5,6 procent är tappet 32,5 procent. För starkare öl landar den siffran på 34,8 procent.
Siffrorna matchar Systembolagets försäljning på ett ganska bra sätt. Där ökade ölförsäljningen med drygt 33 miljoner liter.
När det gäller total försäljning av alkoholfritt, lättöl och folköl har försäljningen sjunkit under 2020. Sämst gick försäljningen av alkoholfri öl och lättöl. Där tappades det från 12,4 miljoner sålda liter 2019 till 10,5 miljoner liter 2020. En minskning med drygt 15 procent.
Den totala ölförsäljningen i Sverige, då räknas både Systembolaget ock krogförsäljning in, steg under 2020. 353 415 liter öl såldes det och det var en ökning med 1,4 procent.
Nu återstår att se om barer och restauranger kan få fart på sin försäljningen igen, och om det då även påverkar Systembolagets försäljning.