MillerCoors vill ha ensamrätt på Stone

MillerCoors slår tillbaka hårt mot stämningen mot Stone Brewing. Nu kräver man själva ensamrätt på namnet Stone i sin marknadsföring.

Det var i februari som Stone Brewing skickade in en stämningsansökan mot Miller Coors och deras varumärke Keystone. Grundaren Greg Koch deltog i en uppmärksammad video där han berättade om stämningen, provade ölet Keystone Light och spottade ut det.

MillerCoors hade då marknadsfört sitt öl Keystone Light på ett sätt där det från vissa vinklar bara gick att läsa Stone på burkarna.

Därefter har det varit tyst, men nu svarar MillerCoors, och man gör det rejält. Förutom att tillbakavisa alla anklagelser, har man också begärt att få ensamrätt till namnet Stone.
Anledningen är att man konstaterar att varumärket Keystone användes redan innan Stone Brewing bildades.
I ett svar på hela 82 sidor menar MillerCoors att hela stämningen är ett pr-trick och ett sätt att få sälja mer öl. Man säger också att Stone själva inte längre är ett litet bryggeri, utan ett stort bryggeri med identitetsproblem.
”Det här handlar inte om kopiering utan om Stone Brewings kamp med sin nya identitet som en global tillverkare av mega-craftbeer. Borta är det gamla Stone Brewing. I dag är Stone Brewing ett av de största bryggerierna i USA och säljer sin öl på fem kontinenter. Vad gör ett företag som byggdes på sitt motstånd mot ”Big Beer”, när de själva blir ”Big Beer”? Stones lösning verkar vara denna meningslösa stämning av MillerCoors”, skriver man bland annat.
Hårda ord, ska vi gissa att det här får en fortsättning inom kort?