Bildspel
Christina Körmendi, vd på Nya Carnegiebryggeriet, ser fram emot att kunna erbjuda fler nya ölsorter i den egen bryggeripuben.
Fler nya öl i den egna baren. Det är planen när Nya Carnegiebryggeriet satsar på nytt bryggverk.
I de flesta fall handlar det om expansion och större bryggverk när det investeras på svenska bryggerier. Men hos Nya Carnegiebryggeriet går man åt andra hållet. Det stora produktionsbryggeriet kompletteras nu med ett mindre bryggverk på 200 liter inne i bryggeripuben i Stockholm.
– Det är väldigt viktigt i den här branschen att vara innovativ. Det är många som efterfrågar ny öl, säger vd Christina Körmendi.
Det nya bryggverket är placerat inne i bryggeripuben och samtidigt flyttas ingången för lokalen. Det gör att besökarna kan se utrustningen medan de dricker sin öl.
Körmendi ser flrea fördelar med att satsa på det mindre bryggverket.
– Det blir intressant för bryggarna att testa nya recept där, det är bra för vårt kvalitetsarbete och hjälper oss i offertprocessen mot Systembolaget. Dessutom vill vi få ut kunskapen om öl och vill locka hit folk som kan vara med under hela processen.
Men den stora fördelen blir att kunna erbjuda betydligt fler nya öl i sin egen pub.
– Vi räknar med att brygga tre till fyra öl i månaden på den nya utrustningen och de ska gå att prova i puben, säger Köemendi.
8 november är det invigning och då ska det finnas fyra nya öl klara. Det handlar då om en hells, en strawberry milkshake-ipa, en brown ale med kaffe och en saison med thai-kryddor.
Mats Ceder är den som kommer att jobba mest i den nya delen av bryggeriet och han ser fram emot den nya utmaningen.
– Men alla som har nya idéer kan testa dom här i liten skala, säger han.