Blir det sämre dricks på barer och restauranger med digitala betalningar? I en ny undersökning uppger mer än en tredjedel att de är osäkra på vart deras pengar går.
Att lämna dricks i samband med betalning på barer och restauranger är ett sätt att visa sin uppskattning, men också ett sätt att dryga ut personalens intäkter.
Under de senaste åren har vi gått allt mer mot digitala betalningar och det verkar påverka vårt intresse för att lämna lite extra pengar.
Det är den brittiska undersökningen The 2021 Tipping Index som visar att digitala betallösningar påverkar vår vilja att lämna dricks.
35 procent av de runt 2000 tillfrågade svarade att de inte lämnar dricks vid kortbetalning eftersom de är osäkra på vart pengarna går. Där menar man att sedlar känns som ett bättre sätt att lämna dricks direkt till personalen.
Lika många, 35 procent, säger att de brukade lämna större dricks när de betalade kontakt. I dag har färre med sig kontanter.
Bara sju procent säger dock att de inte lämnar någon dricks alls. De vanligaste anledningarna till det är att man anser att man redan betalar för service på notan, att man inte har råd, eller att man tycker att personalen skulle ha en högre grundlön så att dricks inte behövdes.
Att servicen varit bra är förstås också en viktig del i hur dricksen ser ut. 63 procent av de tillfrågade säger att de inte lämnar dricks alls om de inte är nöjda med servicen.
22 procent är dock fortfarande så artiga att de lämnar dricks även när de inte tycker att servicen varit bra.