Barerna blir allt fler. Men än så länge går de back för Brewdog. Under 2018 var förlusten runt 2,5 miljoner kronor.
Skotska Brewdog har varit en framgångssaga ända sedan starten för drygt tio år sedan. Man har expanderat enormt på olika plan och bland annat byggt ett bryggeri med tillhörande taproom och hotell i USA.
Men än så länge är inte barerna någon vinstmaskin. I fjol landade divisionen för barerna inom företaget på ett minus på 2,5 miljoner kronor. En av anledningarna är förstås de kostnader som det innebär att starta nya barer runt om i världen. I fjol blev det tolv nya barer och i år är man hittills uppe i åtta nya barer.
Brewdog har också lagt en del pengar på att köpa tillbaka de barer som man lagt ut för franchising, bland annat skedde det med de svenska barerna.
Samtidigt konstaterar James Watt att konkurrensen har ökat på ölmarknaden.
– Vi ska fortsätta att leta möjligheter för att nå ut med våra öl till ännu fler människor, säger han i en kommentar till fjolårsresultatet.