Bryggerier som satsar på restauranger blir allt vanligare. Nu gör även mjödtillverkaren Superstition samma sak i hemstaden Phoenix.
Nästa månad är det premiär för satsningen. Superstition startade sin verksamhet 2012 i Prescott norr om Phoenix och till en början hyrde man in sig i en liten lokal hos ett lokalt vinföretag. Därefter har man expanderat rejält och blivit en anledning till att mjödälskare sökt sig till delstaten Arizona.
När man nu öppnar restaurang sker det inne i Phoenix och namnet blir Superstition Downtown, berättas det för Phoenix New Times.
– Vi har fler kunder i Phoenix än någon annanstans i världen. Trots att vi distribueras till 26 stater och till ett dussin olika länder är det mest personer i Phoenix som vet att vi finns, säger Jeff Herbert, som driver företaget tillsammans med hustrun Jen.
En lokal kock med gott rykte har anställts och maten ska till stor del handla om grillat. 24 kranar blir det i lokalen och där ska det till största delen finnas mjöd, även om en del cider också ska finnas.
Där blir det förstås en hel del specialmjöd och tanken är att man också ska locka matgäster som ska upptäcka mjödet.
För Jeff Herbert är satsningen ett led i det som Superstition har handlat om från första början.
– Vår vision är att återintroducera världens äldsta dryck till människor, säger han.