Molson Coors söker alternativ när öl minskar

Molson Coors försöker hitta andra produkter när framförallt unga kunder väljer bort öl. Foto: Pressbild

Öljätten Molson Coors försöker att bredda sin verksamhet för att komma undan beroendet av ölförsäljningen, en marknad som i USA har tappat 7,5 procent på några år.

Många unga amerikaner väljer idag andra drycker än öl eller skippar alkohol helt och hållet. Molson Coors med VD Gavin Hattersley har därför försökt hitta nya marknader som energidrycker, lightdrycker och tequila.

– Det stod klart att folk såg sig om efter alternativ och det var en nackdel för oss att vi inte fanns med där de tittade, har Hattersley sagt in en intervju.

När han tillträdde på posten började han med att trimma företaget och sa upp 500 anställda. Och Molson Coors Brewing Company blev Molson Coors Beverage Company.

I dag är han optimistisk om företagets förmåga att möta de nya utmaningarna. Och i en artikel i fooddive.com nämner han flera samarbeten som ska Molson vidare. Bland annat alkoholfria energidrycken Zoa och med Coca Cola och dess Topo Chico Hard Seltzer.

– Uppenbarligen finns det mer att göra, men jag tycker att det otroligt bra för oss om man betänker utmaningarna som vi har mött, säger han till sajten.

Och även om marknaden eroderas så menar branschen håller på att stabiliseras, anser han, delvis på grund av efterfrågan på hard seltzers.

Men även Molson Coors flaggskepp går bra, både Coors Light och Miller Lite ökar volymen och tar marknadsandelar från AB InBevs motsvarigheter.

Läs mer här.