I ett nytt reklamjippo satsar nu Molson Coors på något som kommer få fransmännen att tugga fradga.
Det gäller Molson Coors öl Miller och området runt produktionsanläggningen i Milwaukee som bryggerijätten vill ska bli en Champagne of Beers-region och att enbart öl tillverkade i detta mycket begränsade område ska få stoltsera med ”Champagne of Beers” på etiketten.
Nu försöker man samla ihop underskrifter i en petition för att få myndigheterna i Milwaukee att gå med på förslaget.
– För att försvara namnet och kvaliteten namnet står för har Champagne en region i Frankrike. Det borde vara likadant för Miller High Life, säger Anne Pando, på Miller.
Ölet Miller High Life har länge titulerats med ”champagne of beers” och kommer i en långhalsad flaska som ska påminna om en champagneflaska.
– Frederick Miller vill göra kvalitetsöl som var tillgängligt för alla och det vill vi fira. Och då finns det inget bättre än att dricka en Miller High Life, serverad färsk i Champagne of Beers-regionen, fortsätter Miller.
Men det stannar inte med det. Precis som i Champagne vill man få turister till Champagne of Beers och ska utnämna en ambassadör för regionen – ett jobb som betalas med motsvarande ungefär 165 000 kronor, öl för ett år och en resa till Milwaukee.
Vill du ansöka om jobbet så finns en länk till ett formulär på kampanjsajten …