Mora Bryggeri har gått tillbaka till rötterna när de designat om sina öl. Dalakänslan ska framhävas för att locka både lokalt och i riket.
Traditioner är viktiga för Mora Bryggeri. Även om de nuvarande ägarna inte har någon koppling bakåt i tiden så har det funnits ett bryggeri med det namnet sen 1872.
Med början förra året, men framför allt sen i somras, har alla öl fått ett nytt utseende där dalakänslan lyfts fram med hjälp av kurbitsar, den typ av målningar som bland annat även finns på dalahästar.
– Vi har samarbetat Mikaela Friström, en lokal konstnär, som hjälpt oss att få ihop dalakänslan på etiketterna, säger Ellinor Andersson Stridh på Mora Bryggeri.
Tanken är inte bara att attrahera lokala köpare. Mikaela tror att det kommer att locka även utanför Dalarna.
– De flesta har ju bara gott att säga om Dalarna, så varför inte använda vår egen historia.
Grunden i designen på Mora Bryggeris öl är traditionella och utgår från etiketterna som bryggeriet med samma namn hade på 1950-talet och Ellinor tycker att de fått bra gensvar.
– Det har varit jättebra. Vi känner oss enkla, genuina och gammaldags. Det är så folk ser oss. Nu har vi hittat en design som passar känslan som finns i bryggeriet.
Men det är inte bara nya etiketter som lyfter Mora Bryggeri i år. Enligt Ellinor har de haft ett väldigt bra år försäljningsmässigt.
– Jag tror att vi kan ha dubblat produktionen och hamnar runt 300000 liter i år, säger hon.
En del av förklaringen ligger i att bryggeriet vann en större offert som gjorde att deras Dala IPL kom in på hyllorna i de flesta Systembolagsbutikerna. Men det är inte den som är fokus just nu. Det är en helt annan produkt.
– Det är högsäsong för oss nu med must. Vi har varit stora på julmust ända sen vi började, så nu är det full fart för att få ut den.