Bildspel
Jonas Gustavsson och Ludvig Edlund Kasimir ser fram emot lanseringen av det nya varumärket.
Nytt bryggeri, nyanställningar och flera internationella samarbeten. Men Morgondagens nöjer sig inte med det. Nu lanserar man ett nytt varumärke också.
Jonas Gustavsson har haft ett intensivt år. I början av året gjorde han klart med en ny lokal på Hisingen i Göteborg, och sedan ett par månader tillbaka är produktionen i full gång.
Men satsningen på Morgondagens är inte nog för Gustavsson. Nu lanserar han varumärket Paranormal Brewing också.
– Morgondagens ska vara lite godis och glass, det ska vara cirkusöl. Paranormal blir lite mindre åt det hållet, där ska vi jobba med olika konstnärer för design och det kommer också att bli en del fatlagrade öl.
Paranormal blir också det varumärke som ska användas till export och satsningen blir därmed internationell. Sverige blir inte huvudmarknad för det nya varumärket.
– Det blir en del i Sverige också, men kommer inte att fokusera så mycket på Systembolaget. Jag har tröttnat på att anpassa etiketter och ölnamn. Det kan bli så att vi skickar in någon öl från Paranormal även dit, men om vi ska ändra på namn eller etiketter kommer vi att säga nej och titta på andra marknader, säger Gustavsson.
Premiär för Paranormal blir det på Stigbergets Fot 23 augusti. Men det blir inte det enda stället som kommer att ha de nya ölen. 26 augusti dyker man upp på Station Linné i Göteborg och det ska också bli evenemang i Helsingfors, Budapest och Köpenhamn.
Under premiärturnén bir det en hel del nya öl som lanseras. Det handlar då om syrliga öl, humliga öl och även en tung svart imperial stout. Ölen är bryggda i samarbete med bland annat Stigbergets, Nerdbrewing, White Labs och tyska Sudden Death.
Målet är förstås att det nya varumärket ska nå samma framgångar som Morgondagens haft de senaste åren. Det återstår att se vilket varumärke som säljer bäst i framtiden.
– Det är svårt att säga, det kanske blir lika mycket. Det är folket som bestämmer vad vi ska brygga mest av, säger Gustavsson.