Bildspel
Jonas Gustavsson har haft flera populära ölevents i Göteborg, bland annat under GBG Beer Week.
Morgondagens har snabbt blivit ett av Sveriges mest populära nya småbryggerier. Men nu säljer man sin bryggeripub i Hamburgsund. Målet är att hamna närmare Göteborg.
Morgondagens Ekologiska Ölkafé drivs av Jonas Gustavsson och Jennie Nilsson. Ölbryggning och servering har kombinerats med grillade mackor och pizza. Deras ölkafé har varit en populär destination på sommaren men framför allt är det ölet som blivit uppskattat. På bara några månader har de olika ölen spridits snabbt bland landets pubar och barer och bryggaren Jonas Gustavsson hinner inte med.
– Jag får säga nej till och med till befintliga kunder och det vill jag inte. Framåt hösten vet jag hur det bli men kaféet är till salu och vi räknar med att kommande sommar blir vår sista här, säger Gustavsson.
Målet är att kunna satsa mer på öl och att kunna ha ett större bryggeri. Paret vill också söka sig närmare Göteborg och därför är ölkaféet nu till salu.
– När vi sålt det så vet vi vilka pengar vi har att satsa. Det har dykt upp lite investerare som vi ska sätta oss ned och prata med och vi har även lite kontakter som går ut på att samarbeta med andra bryggerier, säger Gustavsson.
Han har fått in flera stora ölbeställningar till sommaren och kommer att få brygga i full fart på sitt lilla bryggverk i Hamburgsund. På sikt är målet ett större bryggverk och att kunna öka produktionen. Så som efterfrågan ser ut nu skulle det gå att brygga betydligt mycket mer öl.
– Det är jätteroligt och vi uppskattar att så många är intresserade. Vi ska börja titta på var vi ska satsa framöver också. Det kommer att bli närmare Götborg eller i Göteborg. Jag och Jennie har lite olika tankar om det, säger Gustavsson.