Musik dragplåster när förbindelser saknas

Om man står mitt på Ringön i Göteborg och drar en cirkel med två kilometers radie så ringar man in elva bryggerier. Med denna geografiska definition blir området det bryggeritätaste i Sverige, och förmodligen även i Norden. På själva Ringön finns idag tre bryggerier: Vega, Två Feta Grisar och Stigbergets. I helgen blir de alla konsertarrangörer när Ringön ska firas med en ö-fest.

Ö-Festen gick av stapeln första gången 2016 då Ringöns samarbetsförening Saltet ville hitta en aktivitet för att lära känna företagen och människorna i området. Då, 2016, var Vega det enda bryggeriet, men sedan dess har Två Feta Grisar och Stigbergets startat verksamhet i området, och restaurangen Ivans Pilsnerbar är det senaste tillskottet i ölväg. 

Men Ringön har också sina utmaningar och det är inte alltid lätt att få ut besökare till området som till stora delar utgörs av industri- och hamnområden.

– Ringön har en stark attraktionskraft men är väderutsatt då det saknas bra kollektivtrafiklösningar. Jag tror att bokade och förbetalda events kan behöva vara ett komplement till vanlig taproomverksamhet av den anledningen, säger Nils Hultkrantz på Stigbergets Bryggeri.

 Även Karl von Spreti på Vega Bryggeri bekräftar att det är en utmaning att driva taproom på Ringön på grund av avsaknad av bra transportmöjligheter.

– Har man ett taproom på Ringön får man lösa en buss med sina taproomkollegor som bussar ut folk till Ringön. Och, ha en helhet som är bra, från underhållning och miljö till mat och dryck, säger han. 

Även Två Feta Grisar har frekvent använt sig av konserter och events för att locka ut folk till ön. Då är de ändå det bryggeri som ligger närmast spårvagnshållplatsen Frihamnen – och ytterligare en bit bort – den stora kollektivtrafikhubben Hjalmar Brantingsplatsen.

 Men i helgen behöver inte något av bryggerierna oroa sig för att det inte kommer besökare. De tre bryggerierna arrangerar flertalet konserter och serverar nya öl till mer än uppskattningsvis 20 000 nyfikna besökare, som vill ta del av kultur, öl och uppleva de olika verksamheterna på ön.

Stigberget lanserar sin Ö-Fest-öl och de har fått anpassa sin festöl efter de nya München-initierade reglerna kring vad som får lov att kallas Oktoberfest och inte. Istället för lederhosen har måsen nu fått klä sig i blåställ, som en hyllning till Ringöns industriarv.

Ps. Beernews är beroende av starka supporters. För 35 kronor i månaden kan du bli Beernews Patron – då får du exklusiv tillgång till podden Beernews Deluxe plus tävlingar och annat kul. Gå med HÄR.