Närke och Oppigårds utökar samarbetet

Tomas Haegermark, säljansvarig på Oppigårds, berättar att samarbetet med Närke Kulturbryggeri har gått så bra, så nu utökas det. Foto: Peter Lindh/Montage

Oppigårds försäljning av Örebro Bitter har blivit en framgång. Nu utvecklas samarbetet mellan Oppigårds och Närke Kulturbryggeri.

Beernews berättade tidigare i år om samarbetet, som då innebar att Oppigårds säljer ölet Örebro Bitter till svenska krogar.

– Det har fungerat bra och vi har haft bra fart på det ölet, säger Tomas Haegermark, säljansvarig på Oppigårds.

Nu ska samarbetet utvecklas. Även ölet Rainbow Warrior ska nämligen tas in i samarbetet.
– Det är en engelsk IPA med humle från Nya Zeeland. Ölet är en hyllning till Greenpeace-båten som sänktes och är också ett öl som står för alla människors lika värde, säger Haegermark.
Försäljningen till Systembolaget fortsätter Närke Kulturbryggeri att sköta, men krogsamarbetet växer alltså.
– Konkurrensen är stenhård därute och vi vill inte ta på oss för mycket. Men det här har fungerat bra och vi vill göra saker som vi känner att vi klarar av. Det viktiga är att vi kan leverera så fräsch öl som möjligt till krögarna.

Till hösten ska även ett annat samarbete mellan de båda bryggerier ta form. Då blir det nämligen öl-evenemang på olika platser i landet där de båda bryggerierna serverar sin öl.

På plats då ska Berith Karlsson, medgrundare av Närke Kulturbryggeri, och Sylvia Falkeström, medgrundare av Oppigårds, vara.
– Det blir en kul grej. Bryggerierna har jobbat nära varandra genom alla år, säger Haegermark.