Det var först på högskolan som Natalya Watson fick smak för öl. Men det gav livet en ny vändning. Idag är hon både ölsommelier och Advanced Cicerone, och med sin roll som affärsutvecklare och certifierad ölutbildare för den globala dryckesutbildningen WSET lägger hon nu all sin tid på att utbilda andra i just öl.
WSET, Wine and spirit education trust, är världens största dryckesutbildning. I 55 år har de utbildat personer främst inom vin, men med åren har också sprit, sake – och nu senast öl tillkommit. WSET Award in Beer finns i två steg och en av de ansvariga för utbildningen är Natalya Watson.
– Jag hjälpte till att undervisa på några av de tidiga pilotkurserna för öl som gjorde det möjligt för utvecklingsteamet att ta fram det nyskrivna utbildningsmaterialet. När lanseringen av utbildningarna närmade sig annonserade WSET om rollen som Business Development Manager för öl, som jag nu har, säger Natalya Watson.
Natalya, eller Nat som hon kallas, delar nu sina dagar med att sprida ordet om ölutbildningarna, undervisa i kurserna och utbilda lärarna. Ett drömjobb, enligt henne själv. Resan dit har dessutom varit mer eller mindre spikrak.
– Mitt första öljobb var bakom baren på Mother Kelly’s i London. I samband med en nätverksträff för ölkvinnor fick jag nys om ett jobb hos Duvel Moortgat, där jag också kunde få användning av mina tidigare erfarenheter av kommunikation. Jag fick jobbet och blev den belgiska ölfamiljens marknadschef i England, säger hon och fortsätter:
– I och med det arbetet utbildade jag mig både till ölsommelier och Advanced Cicerone vilket gjorde att jag verkligen upptäckte min sanna passion för ölutbildning. Det har var mitt fokus sedan dess, säger Nat Watson.
WSET:s ölutbildning skiljer sig från de andra på marknaden, där inte minst WSET:s sensorikdel är viktig.
– Jag skulle säga att det är ett unikt, systematiskt tillvägagångssätt att prova öl där man både kalibrerar sin gom samtidigt som man utvecklar sin förmåga att smaka, beskriva och bedöma ölkvaliteten. Undervisningen är väldigt fokuserad kring dessa guidade provningar, säger Nat Watson.
Kurserna som antingen kan läsas digitalt, eller hos någon av de globala kursleverantörer som WSET samarbetar med, leds av utbildade branschexperter. Till sin hjälp finns ett eget kursmaterial framtaget av bland annat av Sara Hobday, Head of Research & Curriculum – Beer, på WSET, och beroende på vilken kunskapsnivå man ligger på kan man hoppa på antingen steg ett eller två.
– Kurserna utforskar huvudtyperna och stilarna av öl, råvaror, produktionsmetoder, provningsteknik, servering och matkombinationer. Det är en bred utbildning som riktar sig både mot bransch och ölentusiaster som vill förbättra sin ölkunskap, smakfärdighet och öka sitt självförtroende kring öl, säger Nat Watson.
Hittills har intresset varit stort och Nat berättar att man bland annat har utbildat säljteamet från Asahi UK, Heinekens marknadsföringsteam, personal på Guinness Storehouse, Open Gate Brewery samt det alkoholfria ölmärket Lucky Saint – samt massor av ölentusiaster.
Parallellt med att den nya ölutbildningen växt fram har Nat Watson på nära håll kunnat följa den bryggerikris som hennes hemland, England, genomgår. Men effekterna av pandemi, ökade produktionskostnader och minskad alkoholkonsumtion har inte bara haft en negativ påverkan, menar hon.
– Här i Storbritannien har stängningen av pubar och andra besöksställen, ökade produktionskostnader för bryggerier och en allmän levnadskostnadskris, gjort de senaste åren särskilt utmanande. Samtidigt har det också skett en rörelse mot en minskad konsumtion av alkohol. Det har lett till en tillväxt av alkoholfritt och lågalkoholig öl. Men samtidigt som många dricker mindre, dricker de bättre, vilket i sin tur lett till ökad försäljning av fler premiumprodukter, säger hon och avslutar:
– Även om kategorin fatöl är på tillbakagång nationellt, växer fatöl som produceras av oberoende bryggerier. Det hjälper återkomsten av traditionella brittiska stilar – som bitter, mild och stout – både på fat och cask. Det finns verkligen utmaningar, men de goda nyheterna är att öl förblir Storbritanniens favoritdryck, det är tydligt.
_
Ps. Beernews är beroende av starka supporters. För 35 kronor i månaden kan du bli Beernews Patron – då får du exklusiv tillgång till podden Beernews Deluxe plus tävlingar och annat kul. Gå med HÄR.
