Finska Olaf Brewing gick från att vara ganska okänt till världskänt på en vecka. Och det tack vare öl och Nato.
Det tar tid att få en intervju med Petteri Vänttinen på Olaf Brewing, hela världen ville veta mer om dem efter att de släppte Nato-ölet Otan Olutta. Washington Post, Reuters och en mängd andra från media har ringt konstant för att prata om ölet.
– Jag blir helt nerringd, det är 200 samtal per dag från hela världen, berättar Petteri.
Många har nog redan hört talas om ölet Otan Olutta vid det här laget. Namnet har dubbeltydigt. Dels är Otan den franska förkortningen för Nato, dels betyder hela namnet ”Jag har öl” på finska.
Att ölet kom till beror på Rysslands invasion av Ukraina, enligt Petri.
– Som alla andra följde jag kriget i Ukraina med tungt hjärta, bryggeriet ligger bara 50 kilometer från ryska gränsen. Det är ett område som har en lång historia av krig – min farmor upplevde ryssarnas bombningar här.
– Och när Finland och Sverige sen beslutade sig för att söka medlemskap i Nato, så var det bra för vår säkerhet. Och när du fattar ett bra beslut, så är det en bra tid för en öl.
Resten är historia, Olaf Brewing släppte ölet och det blev en explosion av uppmärksamhet. Alla ville veta mer om ölet.
– Jag vet inte om det finns någon annan öl som har fått en sådan här lansering, det här måste vara störst någonsin, säger Petteri.
Och med intresset för få veta mer om ölet följde även lusten att smaka på det. Petteri berättar att han 600 olästa mejl i säljinkorgen.
– Vi säljer 1000 burkar om dagen i vår egen butik och de butiker vi levererade till förra veckan beställer redan mer.
Han gör sitt bästa för att möta efterfrågan, men Olaf Brewing är inte ett stort bryggeri. De senaste åren har årsproduktionen legat på 230000-250000 liter och just nu gör de så mycket öl de hinner.
Samtidigt vill han inte låta någon licensbrygga ölet och det hänger på den finska skattelagstiftningen. Till skillnad från Sverige har Finland lagstiftat om EU:s direktiv för differentierad alkoholskatt för mindre bryggerier.
– Problemet är att vi förlorar vår skatterabatt på 50 procent om något annat bryggeri går in, så vi kan inte låta någon licensbrygga. I alla fall inte i Finland, säger han.
Om bryggeriet når upp i 500000 liter öl i år tack vare Otan Olutta innebär även det konsekvenser för skatten.
– Går vi över det så minskar skatterabatten till 30 procent, men bara på det som kommer efter, så vi behöver inte betala tillbaka.
Olaf exporterar inte till Sverige i dagsläget, vare sig Otan Olutta eller deras andra öl, även om det verkar finnas en del intresse.
– Det är många svenskar som har hört av sig på Twitter och frågat om ölet kommer till Systembolaget, men vi har ingen svensk distributör än, säger Petteri.
Vad blir nästa öl då, hur ska de slå det här nästa gång?
– Kan vi göra nåt ännu större än att nå hela världen på en vecka? Vi hittar nog på nåt, men just nu försöker vi bara överleva och ha roligt. Och hoppas på en snabb anslutning till Nato.