Sierra Nevada är idag USA:s sjunde största bryggeri och har varit en del av hela den moderna ölutvecklingen – en resa som tydligt kantats av klimatförändringarna. I en exklusiv intervju med Beernews berättar Steve Grossman om hållbarhetsarbetet som genomsyrar allt, det kommande generationsskiftet, om att hela tiden hålla sig aktuella och det oväntade Omnipollosamarbetet.
Det är långt ifrån första gången som Steve Grossman, brodern till Ken Grossman som för 44 år sedan grundade det som idag är ett av USA:s största bryggerier – Sierra Nevada, besöker Sverige. Trots den, i sammanhanget lilla exporten, hör Sverige till ett av bryggeriets viktigaste marknader och Steve vill gärna inleda samtalet med att berätta hur imponerad han är över den svenska ölpubliken.
– Sverige har verkligen en engagerad ölpublik, de kommer fram, är nyfikna och vill ha detaljer om allt – dessutom har de redan en fantastisk kunskap om oss. På en liknande mässa i USA är besökarna mest intresserade av att dricka, berättar han.
Steve Grossman är i Sverige för att, för andra året i rad, tillsammans med sin importör Wicked Wine, besöka Öl- och Spritmässan i Stockholm. Men den här gången var det inte med lätthet som han satte sig på planet över Atlanten.
– När jag lämnade USA hade vi fortfarande inte fått kontakt med alla våra anställda efter att orkanen Helene passerade bryggeriet i Mills River, North Carolina. Den orsakade stor förödelse i området, allt låg nere och vi fick varken kontakt med bryggeriet eller personalen. Vi hade heller ingen aning om hur omfattande skadorna på bryggeriet var.
Så snart orkanen lagt sig begav sig Ken Grossman till bryggeriet för att finnas till hands, och strax efter att Steve landade i Sverige, en dryg vecka senare, kom beskedet att också den sista anställda som nåddes var oskadd. Nu har produktionen kunnat återupptas, om än i mindre skala.
– Det här är vår värsta naturkatastrof vi hittills upplevt. Skadorna i området är enorma, det är tufft och det kommer att dröja länge innan infrastrukturen är på plats igen. Vårt bryggeri klarade sig i sammanhanget väl.
Naturkatastrofer är idag en del av vardagen, både i North Carolina och Kalifornien, där Sierra Nevadas andra bryggeri ligger i den lilla staden Chico. Där var det bara ett par veckor sedan man senast drabbades av en stor brand, som länge såg ut att vara på väg mot bryggeriet, men vinden vände och branden rörde sig i sista stund åt andra hållet.
– Flera av våra anställda förlorade då sina hus och vi har fått sätta upp baracker till dem. Klimatförändringarna påverkar alla här, oavsett vem man är, och det blir mer påtagligt för varje år, säger Steve Grossman.
Det, om något, är en stark morot till att driva hållbarhetsarbetet framåt. Idag genomsyrar det arbetet hela verksamheten med allt från en av landets största solcellsparker, egna ekologiska odlingar, koldioxidåtervinning till utbildningar. Bryggerierna producerar idag mer solenergi än vad man gör av med och tillsammans med Tesla har man till exempel inlett ett samarbete för att kunna lagra elen till senare tillfällen. Samtidigt stöttar man odlare runt om i landet i deras övergång från konventionell till ekologisk odling, något som de ser som ett centralt steg.
– Vi har ett hållbarhetsteam på varje bryggeri som hela tiden utvecklar vårt hållbarhetsprogram. Flera gånger om året bjuder vi också in andra bryggerier på föreläsningar. Vi vill gärna inspirera och hjälpa andra att bli mer hållbara. Alla har inte de förutsättningar som vi och att dela med oss av vår kunskap kan göra stor nytta.
Att bjuda in andra aktörer till bryggerierna har i många år varit en central del i verksamheten. Eventet, som kallas för ”Beer Camp”, uppstod initialt för att visa återförsäljare, kunder och kollegor att Sierra Nevada, trots sin storlek, är ett hantverksbryggeri.
– Vi hade en känsla att många inte tyckte att det vi gjorde var ”craft” längre, så vi ville hitta ett sätt att få in dem i bryggeriet och att visa hur äkta och hantverksmässigt allt faktiskt är. Nu har vi haft eventet över 150 gånger, det kan vara föreläsningar, bryggningar och provningar, och det är oerhört uppskattat.
En del i eventet har tidigare också varit att brygga samarbetsöl med andra bryggerier, egentligen långt innan begreppet ”collabs” blev vedertaget i branschen. Idag har de fullt upp med att hinna med sin egen produktion och dåligt med tid för samarbetsöl, med några årliga undantag – bland annat med svenska Omnipollo. Under hösten brygger de inte mindre än tre öl tillsammans. Hur det gick till? Det är det knappt någon på Sierra Nevada som helt har klart för sig.
– Det är en väldigt bra fråga. Vi gör knappt några collabs längre, men Henok kom helt enkelt i kontakt med rätt person hos oss och eftersom han hade en resa inplanerad till Kalifornien och jag en till Stockholm, föll bitarna enkelt på plats. Samarbetet har varit jätteroligt, säger Steve, som bara timmarna innan den här intervjun gjordes besökte Omnipollo kyrka där bryggningen av samarbetsölet Maze var i full gång. Ölet, en amerikansk IPA som i sann Sierra Nevada-anda har bryggts med hela humlekottar, släpps i november och blir Omnipollos hittills största lansering på Systembolaget.
Steve Grossman och Wicked Wine besöker Omnipollo Kyrka.
Trots den generella avsaknaden på collabs råder det ingen brist på ölnyheter från bryggeriet. Precis som för de mindre bryggerierna menar Steve att det är ett viktigt sätt att hålla sig aktuell och årligen släpps 40–50 nya öl, varav ett tiotal brukar hamna i Sverige.
– Det är viktigt för oss att visa att vi inte bara är ett bryggeri som gör pale ale och lageröl. Vi gör allt annat också och fortsätter hela tiden att utvecklas. Trots att vi i grunden har en traditionell ölbryggning, testar vi hela tiden nya metoder, tekniker och råvaror, just nu har vi till exempel ett stort fokus på alkoholfri öl, en trend som vi ser kommer starkt.
Att fokuset är inställt på framtiden råder det inga tvivel om, och arbetet med att lämna över till nästa generation pågår.
– Ken har försökt att gå i pension länge nu, men han är inte helt duktig på att släppa kontrollen. Hans barn är redo att ta över och de delar verkligen vår passion och mission. De är uppväxta på bryggerierna, de vet allt om allt och vad vi står för. Jag tror att den stora utmaningen blir att upprätthålla det engagemanget till generationerna som kommer efter.
Att Sierra Nevada ska förbli familjeägt är viktigt. Bryggeriet blickar åt Europa och inspireras av bryggerierna med långa familejägda traditioner.
– Den amerikanska ölscenen är ung och det finns inga sådana bryggerier här. Tyvärr ser vi att trenden går åt motsatt håll, många små bryggerier köps upp av större och då försvinner de familjeägda. Vi vill fortsätta, säger Steve och avslutar:
– Den resan som vi har gjort är omöjlig för ett nystartat bryggeri att göra idag. När vi började fanns det 42 bryggerier i USA, nu är vi över 10 000. Vi har varit med om något unikt som vi är måna om att bevara.
Ps. Beernews är beroende av starka supporters. För 35 kronor i månaden kan du bli Beernews Patron – då får du exklusiv tillgång till podden Beernews Deluxe plus tävlingar och annat kul. Gå med HÄR.