Bildspel
Neale Payling gillar att det är lite spretigt i bland när det gäller Stigbergets etiketter.
Han kom till Sverige av helt andra anledningar. Men han har skapat en av Sveriges mest kända öletiketter. Neale Payling är mannen bakom Stigbergets ”Måsen”.
Det var efter att ha träffat en tjej som Neale Payling kom till Sverige och då hade han inga kopplingar till ölbranschen. Men hans sambo kände folk på Stigbergets och så började det.
Till att börja med i liten skala och i dag kan Neale Payling berätta att det kanske inte krävdes massor för att lyckas med att göra bättre etiketter.
– Jag har gjort det här åt Stigbergets ganska länge, men i början var det i ganska liten skala. När jag kom in i det här hade de etiketter som de hade laddat ner från nätet, minns han.
I dag är han en viktig del av Stigbergets framtoning och är glad över att hans uppdrag är så fritt som det är.
– De ville inte ha det så uppstyrt och etiketterna har växt fram lite mer organiskt. Det är ganska spretigt egentligen, men jag tycker det är charmen med det här. Det passar för hantverksöl, säger Payling.
Etketterna är ofta lite fantasifulla och ser som sagt ganska olika ut. Men en av dom sticker ut i mängden. Nämligen ”Måsen”, som pryder burkarna för Stigbergets West Coast IPA.
– Den hade faktiskt en annan etikett från början men de ville göra om den. Då var måsen en av idéerna och till slut blev det den.
Just måsen är första gången som Stigbergets använder samma koncept för flera öl. Den dubbelt torrhumlade varianten av ölet fick en mås med två huvuden på etiketten och när det släpptes ett humligt folköl tidigare i vår, pryddes burken med en måsunge.
– Det är kul att den har blivit uppmärksammad, säger Payling och antyder att det kan bli ännu fler varianter där måsen i någon form ska pryda burken.
Hans uppmärksammade mås finns också med i ett ölrelaterat konstprojekt. Det är James Yeo på brittiska Left Handed Giant som samlat 20 europeiska konstnärer med koppling till ölbranschen i ett magasin som ska dra in pengar till välgörenhet.
Även där dyker fågeln upp, fast i lite ny omgivning.
Beerbliotek och Darryl de Necker finns även han med i magasinet med ett konstverk.
– Det känns väldigt kul att vara med, det var ganska fritt vad man fick göra. Men jag ville gärna ha med måsen, säger Payling.
Projektet går under namnet Open Spaces och kanske gör det att konstnärer kan knyta kontakter med kollegor som också skapar öletiketter.
En gång har Neale Payling varit med om att göra en etikett i samarbete med ett annat bryggeris konstnär och det var med norska Lervig. Men han tvivlar på att det kan bli lika stort som det är för bryggerierna att samarbeta.
– Det vore kul med fler sådana samarbeten, men alla stilar passar inte i hop så det går nog inte att göra för ofta, säger han.