Bildspel
Göteborg har blivit viktigt för Peter Bronsman, inte minst sedan satsningen på John Scott´s.
Bryggeriet i Kopparberg lades ned 1989 och därefter gjordes försök att använda det som vattenfabrik. Men när Peter Bronsman fick upp ögonen för verksamheten stod allting still.
– På den tiden stod Pripps för över 70 procent av alla ölförsäljning i Sverige. Det fanns bara några få bryggerier. Men vi bestämde oss för att satsa och 18 mats 1994 skrev vi på alla papper, minns Bronsman.
I det läget var han 29 år och höll på en del med ölimport. Ett av de första, och viktigaste, besluten som togs vara att anställa Wolfgang Voigt. Den tyske bryggaren jobbade då på Spendrups i Grängesberg men tog steget över till Kopparbergs och har varit en nyckelperson i utvecklingen.
– Det var en intressant tid där Pripps köpte upp många andra bryggerier. Det var en utmaning att börja på Kopparbergs, säger Voigt.
Peter Bronsman hyllar gärna sin före detta bryggmästare och framför allt hans känsla för recept.
– Wolfgang skapade bra recept som gjorde att det gick att sälja öl, han har alltid haft en känsla för vad konsumenterna vill ha.
– Målet var att Wolfgang skulle skapa ett öl som alla kunde dricka. Det blev en succé direkt när det släpptes 2003 och vi slog Pripps säljrekord på Systembolaget redan första året, säger Bronsman.
Några år innan, 1999, hade en annan mycket framgångsrik satsning inletts på Kopparbergs Bryggeri.
I samband med att Sverige gick med i EU i mitten av 90-talet började företaget att producera starkcider. 1999 inleddes framgångssagan med export av cider till Storbritannien.
– Vi tog våra sista pengar och åkte till England, det var tufft ekonomiskt under hela 90-talet. Men vi var först med fruktcider där. Vi började med päroncider och det har blivit en succé, säger Bronsman.
Deras cider exporteras i dag till drygt 40 länder och allra mest går till England. Hela 94 procent av ciderproduktionen går på export.
I dag är Kopparbergs en koncern med totalt 650 anställda och med en omsättning på flera miljarder. I fjol bryggdes det cirka 140 miljoner liter öl och cider och vinsten uppgick till över 300 miljoner kronor, vilket är bäst i företagets historia. I koncernen ingår i dag kända varumärken som Sofiero, Zeunerts och just John Scott´s.
– Våra pubar har blivit viktiga för oss. Vi vill få folk att dricka mer fatöl och få bort den gränshandel som pågår.
Vid uppstarten var ambitionen för Peter Bronsman att ha ett gott liv. Det har han lyckats med.
– Det är fortfarande ambitionen. Vi planerade egentligen aldrig för att bli stora men vi har vuxit varje år sedan starten. Samtidigt ska man komma ihåg att vi började från noll, jag kan känna igen mig mycket i den situation som många nya bryggerier har, säger han.
Samtidigt känner han sig inte alls färdig, och han blickar hellre framåt än bakåt.
– Det är klart att det här är lite som en Askunge-saga, det har gått väldigt bra. Men vi tittar hellre på nästa steg i utvecklingen, säger Peter Bronsman.