Bildspel
Trots pandemin har det kommit ut en hel del nya öl från Duckpond under 2020.
Festivalerna försvann både när det gäller öl och musik. Nikola Sarcevic hade ett väldigt annorlunda 2020, men hoppas på ett mer normalt 2021.
Nikola Sarcevic kombinerar öl och musik i sitt liv. Han är sångare i punkbandet Millencolin och driver bryggeriet Duckpond Brewing. Under 2020 fanns det planer på ölfestivaler i både Sverige och andra länder, samt bland annat en turné för Millencolin tillsammans med veteranerna i Bad Religion.
Men sedan kom coronaviruset.
– Viruset kom som en chock för oss alla, säger han.
Om vi börjar med ölen så var Duckpond mitt upp i öl produktionen när viruset började att påverka vårt samhälle. Sommaren 2019 hade Sarcevic bytt namn på bryggeriet från Mikrofonbryggeriet till Duckpond, och den mesta av bryggningen gjordes hos Odd Island och Poppels.
– Vi stod med en hel del öl när allt började och det var lite oroligt ett tag. Men vi sålde bra på Systembolaget och exporten tog fart. Det har tagit sin tid att etablera det nya namnet, men väldigt många har köpa mina öl och det är jag tacksam för.
Han sköter hela exporten på egen hand och det har förstås inneburit en hel del jobb. Men det var också själva planen när han startade ett bryggeri. Målet var att hitta något nytt som han gillade.
– Vi i bandet turnerar tillsammans men annars bor vi i olika städer. Jag har haft mycket tid över när jag varit hemma och man behöver något att göra för att inte bli galen. Det har funnits ett tomrum, säger Sarcevic.
Nu ska han dessutom satsa på mer verksamhet i den egna lokalen i Kungssten, Göteborg. Så här långt har han mest haft lokalen som bas för sin exportverksamhet. Men under 2021 ska ett antal jästankar i olika storlekar köpas in och planen är att köpa in vört.
– Sedan vet man aldrig om det blir bryggning här en del, just nu är inte det planen. Men ibland har man en idé en dag och sedan ändrar man sig, menar Sarcevic.
Bryggningen har gjort att han lärt känna en hel del nya människor och det har varit uppskattat.
– Ölbryggning är allsidigt där man använder alla sinnen, och det har en annan social sida än musiken. Samtidigt finns det en tomhet socialt nu som påverkat oss. Det är många personer som man träffat på festivaler som man inte träffas alls nu.
Turnerandet med Millencolin har också skapat nya ölkontakter. Han har bryggt öl på lediga dagar under turnerandet, bland annat i USA och hos Frau Gruber i Tyskland.
– Tanken var att de skulle komma hit från Tyskland också, men nu får vi se. Det kanske får bli en digital collab, funderar Sarcevic.
Även musiken har förstås påverkats i coronatider. En rad turnéer har flyttats fram ett år och nu är frågan om de blir av i år i stället.
– Bad Religion fyller 40 år och vi skulle ha turnerat med dom under 2020. Vi skulle också ha åka till Spanien, USA, Sydamerika och Australien. Vi ställde inte in utan flyttade fram, men nu får vi se om det blir något i år. Det är kanske tveksamt om det blir något i till exempel Spanien redan i maj, men mer troligt att vi kan åka till Australien i december.
Nikola Sarcevic har gjort en del livespelningar online, men det blir förstås inte riktigt samma sak som att spela inför publik.
Även om han konstaterar att det kanske vore läge att ta det lugnt med bryggeriet så väljer han alltså att satsa med nya tankar och fler bryggningar. Försäljning via Systembolaget och på export håller honom flytande, samtidigt som bandet Millencolin väntar på att ett vaccin ska kunna göra musikvärlden mer normal.
– Om inte pandemin hade kommit hade 2020 varit väldigt intensivt med en massa spelningar och ölfestivaler. Men. i stället känner man att det blev som att något saknades i livet. Man går på lågvarv även om ölen produceras i samma takt. Det är på festivalerna man kan få nya kontakter och även ofta bestämmer om nya collabs.