Efter fyra år i Stockholm är det i helgen premiär i Göteborg. På sikt kan Nöjesguiden satsa på ännu fler ölmässor i Sverige.
För bara ett par veckor sedan genomförde Nöjesguiden sin ölmässa på Kägelbanan i Stockholm. På lördag tar man samma koncept till Göteborg, där det blir premiär på Auktionsverket på Tredje Långgatan.
– Det känns kul som tusan. Jag är relativt ny på Nöjesguiden och mässan i Stockholm var min första. Det var en häftig upplevelse och det ska bli lika bra i Göteborg, säger Emil Silverflod.
I Stockholm hade man drygt 20 utställare, men första året i Göteborg kommer man att ha 12-13 utställare på plats. Däremot hoppas man på ett nästan lika stort intresse som i huvudstaden, där drygt 900 personer besökte den senaste mässan.
– Vi var lite sena på bollen när det gäller kontakter med bryggerier, och hoppas på att det ska vara fler utställare nästa år. Vi har sålt 400 biljetter i förväg och tror på mellan 600 och 700 besökare. Får vi det är vi riktigt nöjda, säger Silverflod.
Beernews kan också berätta att Nöjesguiden tittar på att ta sitt koncept till ännu fler städer. Inget är ännu bestämt, men man tittar på Örebro och Malmö som tänkbara orter för nya ölmässor.
– Det finns ett stort ölintresse, men blir också allt fler mässor och festivaler. Vi ska utvärdera Göteborg när den är klar och sedan titta strategiskt på det. Det får inte gå inflation i arrangemangen. Bryggerierna kan inte vara överallt och besökarna kan inte gå på alla ölevent, säger Silverflod.