I lördags körde Nolia Beer sitt första digitala event och enligt arrangören Susanne Wikström var det en succé.
– Jag är jättenöjd, det blev väldigt lyckat och nu när jag går in och kollar så är det över 1100 som har sett livesändningen. Under sändningen var det 72 som tittade och det tycker jag är väldigt bra. Vi har ju inte gått ut med några marknadsföringspengar utan bara lagt ut det i sociala medier, säger Susanne Wikström på Nolia Beer.
– Vi kan ju inte arrangera mässor i dag så här är ett sätt för oss att hjälpa våra utställare att synas utåt och berätta om sina bryggerier.
Med i livesändningen var i denna omgång fyra umeåbryggerier, Beer Studio, U and Me Beer, Bryggverket och Westerbottens Bryggeri som hade med sig varsin öl. Sen hade tittarna haft chansen att köpa samma öl i förväg så att de kunde testa dem tillsammans med bryggarna, om än digitalt.
– Vi bjöd in alla våra utställare, men i och med att vi inte kan ha mer än åtta personer i samma lokal blev det umeåbryggerierna denna gång.
– Bryggarna var jättenöjda. De vill synas, att folk ska veta att de existerar och vilka produkter de har. Vi kan inte dricka öl tillsammans i real life, men det blir en liten känsla av att vara tillsammans i alla fall.
Målet är att arrangera ett liveevent åtminstone varannan månad, men gärna oftare om det går.
– Men det handlar om att få ihop det med tider nu när vi alla är permitterade. Och Norrland är stort, vårt område är från Sundsvall ända upp till Överkalix, säger Susanne.
Förutom ölprovning höll även moderatorn Staffan Ålander i ett samtal med bryggarna under sändningen som varade i över en och halv timme.
Här kan du titta på livesändningen (börjar efter 7.10 minuter).