Norrlands Guld – när nye vd:n får välja

Henrik Åström, nytillträdd vd på Spendrups Bryggeri, i kontorets ena bar.

I en tid som Spendrups nye vd Henrik Åström beskriver som en kostnadsexplosion för hela bryggerinäringen, har Spendrups ändå lyckats lansera Sveriges billigaste öl, investerat mångmiljonbelopp på nya hållbarhetslösningar och påbörjat en norsk expansion. Och Beernews kan berätta att mer är på gång.

För första gången i bryggerijättens hundraåriga historia har Spendrups fått en vd som inte heter Spendrup i efternamn. Men Henrik Åström är ingen duvunge, sedan 2008 har han haft flera olika roller inom bolagets försäljnings- och marknadssida. 

– Jag har fått mycket Spendrups-kärlek sedan det här blev officiellt. Det är en härlig känsla att bli så väl mottagen. Men trots att jag varit här i 16 år, är det en stark känsla av att vara ny på jobbet, säger Henrik Åström. 

Beernews träffar Henrik Åström på bryggerikoncernens nya kontor på Sankt Eriksgatan i Stockholm. Lokalerna – som tidigare varit hotell, vinlager och tappningsanläggningar flyttade man till strax efter pandemin och de består av två stora, långa våningsplan som gjorts om till ett öppet kontorslandskap. Inte ens Henrik själv har ett eget kontorsrum, vilket tagit honom och andra en stund att vänja sig vid. Här finns också två stora barer, en för sprit – som bara håller öppet när det finns en bartender på plats, och en för öl, fri för personalen att använda efter avslutad arbetsdag.

– Det är mycket uppskattat och en central plats för oss alla att mötas kring, förklarar Henrik Åström samtidigt som han tar en Trocadero Zero från en av de många dryckeskylarna, och frågar samtidigt:

– Vet du att varannan klunk vi dricker i Sverige är läsk? Det var inte förrän vi träffade plankan med Trocadero som vi förstod det. 

Mellan 2011 och 2023 har Spendrups ökat sin omsättning från tre miljarder kronor till fem. En stor och viktig del av förklaringen är att man på riktigt lyfte blicken från öl. Vin, sprit, cider och läsk har snabbt blivit viktiga ben och ett komplement som gynnat företaget i alla led – på Systembolaget, restaurang och dagligvaruhandeln. 

– Den modell vi har med multikategori fungerar bra i många sammanhang. Den har också möjliggjort många stora lanseringar på Systembolaget under den här perioden, det är där vi växt mest, förklarar Henrik Åström. 

Henrik Åström tar vid som vd i en utmanande, men spännande tid, där stort fokus just nu ligger på att navigera i den kostnadsexplosion som drabbat hela bryggerinäringen. 

– Jag lägger mycket tid på att fundera över vilka delar som kan vara övergående, vad som kan effektiviseras bort eller kompenseras för. Det här har drabbat hela branschen brett och kommer att vara en faktor flera år framåt.

Trots det har ni kunnat lansera Systembolagets billigaste öl? Hur går den ekvationen ihop?

– Det var ett pristak vi med nöd och näppe kunde möta, men försäljningsmässigt har ölet slagit alla våra prognoser ganska rejält. När man är allra billigast är det svårt att avgöra om framgången beror på just priset eller på annan kärlek, vi hoppas på båda. Ölet har en egen karaktär, som med sin humleprofil och ofiltrerade maltkropp, är unik i kategorin. Man får extremt mycket öl för pengarna kan lugnt konstateras. 

Kommer ni att kunna hålla det låga priset?

– Det kan jag inte kommentera, men vi har möjlighet att justera priset först den 1 mars.

Hållbarhet, i alla led, är ett annat stort fokus för koncernen som i den egna verksamheten redan kunnat minska sina egna utsläpp med mer än 90 procent sedan 2019. Bland annat genom att bli mer självförsörjande. Drav och biogas från den egna ölbryggningen blir till nya energikällor och nyligen investerade man 32 miljoner kronor på kolsyreåtervinning. 

– Vissa saker låter kanske inte så sexigt, som dravförbränningspanna, biogas av avloppsvatten och nu senast kolsyreåtervinnning. Men det är riktigt häftigt, kolsyremaskinen är som ett stor zeppelinare i taket som kan fånga in 5 000 ton kolsyra från ölbryggningen, det kan vi sedan använda bland annat för att göra nya drycker. 

Nu när arbetet kommit så långt i bryggeriverksamheten flyttar man fokus till nästa led, eller ”Science Based Target i scope 3”, som Spendrups kallar det, vilket innebär att de ska minska sin klimatpåverkan med ytterligare 30 procent till 2030. Här inkluderas också råvaruproducenterna. 

– 90 procent av våra råvaror kommer från Sverige och på olika sätt måste vi hjälpa våra bönder att jobba med sin omställning. Vi vill vara en trygg partner och tidigt räcka upp handen för nya innovationer, samtidigt som vi är beredda att ta de kostnader som krävs för omställningen, säger Henrik Åström. 

Tillsammans med Lantmännen är man med och skalar upp ett program för odling med mer hållbara metoder som innebär halverad miljöpåverkan och större biologisk mångfald.

– Korn är vår viktigaste råvara och det här handlar om att implementera modern teknik, minska koldioxidutsläpp och hjälpa till att ställa om gödselproduktionen. Det första ölet vi gjorde på den här malten var Spendrups Signatur och nu har vi ställt om hela Mariestads-varumärket. 

Jakten på hållbar råvara, inte minst ekologisk, har varit en utmaning länge. Under en period kunde Spendrups till och med titulera sig som världens största producent av helekologiskt öl. Men för att alls lyckas med det har man, med hjälp av långa odlarkontrakt, varit med och ställt om stora delar av den tyska humleodlingen. Idag går där majoriteten av den tyska ekohumlen till Sverige och produktionen av just Mellerud och Norrlands Ljus. 

– Tyvärr märker vi att intresset för ekologiskt dämpats något, och här gäller det att hålla i. Tillgången på råvara är inte längre självklar och vi ser att bönder ger upp sin ekoprofil. Eko är dyrare i hela processen och det finns en balans mellan tillgång och betalningsvilja som vi måste ta hänsyn till. Detta till trots är det så viktigt för oss att vi fortsätter att ställa om produkt efter produkt i den mån det går. 

Rent produktmässigt, har ni några nyheter som kommer framåt?

– Inom öl händer alltid nya saker, stilar får nya tolkningar och vi är med där det blir relevant för oss. Ibland kan vi spela en roll, ibland inte. Vi tror framförallt att alkoholfritt har mycket mer att ge, de produkterna börjar bli så bra att det smakmässigt inte är en uppoffring att välja bort alkoholen. Men bortom ölet ser vi att färdiga drinkar och ciderhybrider fortsätter att växa, liksom alkoholfritt och inte minst energidrycker. Det är helt galet vilken tillväxt det haft de senaste tio åren och här rekryteras fortfarande nya konsumenter hela tiden. 

Vilken typ av ölperson är du  själv? 

– Jag är nyfiken och provar det mesta. Men min stam är ljus lager och Norrlands Guld är min favorit, möjligt att det till 90 procent är emotionellt. 

Dricker du öl från mindre bryggerier också?

– Ja, mycket, både svenskt och internationellt. Sen följer jag förstås med stor spänning ölen från Omaka. Det har varit ett väldigt lärorikt projekt för oss. 

På vilket sätt?

– Vi är ödmjuka på ett nytt sätt på hur tufft det är att driva restaurang. Men att samverka mellan ett bryggeri och en restaurang på det här sättet är också extremt kul, dock annorlunda mot allt annat vi gör. Det har blivit en plats för oss att utvecklas, prova saker och innovera på ett sätt vi inte kan på någon annan plats. Omaka är en liten bebis som håller på att växa upp just nu. 

Henrik Åström tillträdde som vd den 2 september och ersatte då Fredrik Spendrup som operativt lämnat bolaget, men fortsätter som aktiv ägare och styrelseledamot. 

Läs också: 
• Spendrups till Norge med hjälp av Stordalen

Ps. Beernews är beroende av starka supporters. För 35 kronor i månaden kan du bli Beernews Patron – då får du exklusiv tillgång till podden Beernews Deluxe plus tävlingar och annat kul. Gå med HÄR.