De hann knappt börja brygga innan coronaviruset var här. Men ett öl med norrländsk malt har satt fart på försäljningen för Bryggeriet i Umeå.
Det var i januari som Robert Åström och brorsan Andreas startade det nya bryggeriet i Umeå och de första ölen hann knappt bli klara innan det var dags att anpassa sig för nya tider.
– Det blev ingen försäljning till restauranger som vi hade tänkt oss. Men vi kom in på Systembolaget i juni, utan det hade det nog inte gått, säger Robert Åström.
Två öl på bolagets hyllor har blivit fyra under hösten och framför allt är det pilsnern som tagit bra fart.
Kanske beror det på den norrländska malten från Burträsk som används.
– Ölet är helt ekologiskt med humle från Korngården. Malten skiljer sig en del från annan malt. Den är lite mer rustik och ger ölet en speciell karaktär, säger Åström.
Han konstaterar att kombinationen med norrländsk malt och skånsk humle blivit riktigt bra.
– Ölet säljer otroligt bra och vi hinner knappt med att brygga den. Malten funkar väldigt bra med sapphir-humlen som vi använder, säger Åström.
Malten kommer från Renbergsvattnet utanför Burträsk och framöver kan det även bli möjligt med lokalt odlad humle. Det finns nämligen odlingar i Röbäck och Tavelsjö.
Malten kan också bli aktuell även för andra öl och samtidigt börjar restaurangerna att komma tillbaka som kunder, så det nya Umeåbryggeriet ser med förhoppningar på framtiden.
– Jag hoppas på lite islossning bland restaurangerna och jag ska ut med lite varuprover den närmaste tiden. Det ser ut som att det börjar röra på sig, säger han.