Helgens Nolia Beer blir betydligt större än året innan. Mässgeneralen Sussi Wikström ser dessutom ytterligare potential i evenemanget.
Ölfesten i Umeå blev en succé redan vid första tillfället i fjol och till helgens andra upplaga har evenemanget växt en hel del.
27 ölutställare och totalt 48 utställare kommer att finnas på plats under fredag och lördag.
– Det blir mycket öl men vi vill lyfta fram andra hantverk också, säger Wikström.
Därför har hon bjudit in barberare, men också utställare som kommer att erbjuda charkprodukter, ost och choklad.
Även på ölsidan har mässan växt och blir nu något av en manifestation för öl från den norra delen av landet.
– Det finns en hel del bryggerier i norra Sverige och några av dom åker riktigt långt för att delta i Nolia Beer, säger Wikström.
Även två bryggerier från finländska Österbotten kommer att delta. I fjol lockade festivalen cirka 2000 deltagare och det ser ut att bli betydligt fler i år. Därför har man också bokat större lokaler för mässan i år.
– I fjol sålde vi de flesta biljetterna vid dörren, men vi har ändå sålt 1300 biljetter i förköp. Det är svårt att säga hur många det blir, men det kan bli mellan 3500 och 4000 besökare.
Hon ser heller inte årets upplaga av mässan som den slutgiltiga versionen. Ölintresset är mycket stort i Umeå och på sikt är förhoppningen att mässan ska växa ännu mer.
– Det finns potential att växa ännu mer. Vi hade en ölvandring i somras och då var intresset jättestort. Jag tror att det kan bli ännu större på sikt, säger Wikström.