Den norska gränshandeln står för drygt fem procent av Systembolagets totala försäljning. Men norrmännen väljer sprit och vin i stället för öl när de storhandlar.
Det är Centralförbundet för alkohol- och narkotikaupplysning,CAN, som tagit fram siffror på den gränshandel som görs av norrmän i Sverige.
Där visar det sig att norrmännen i större utsträckning väljer vin eller sprit när de handlar alkohol på Systembolaget. Öl från Sverige utgör i procent en mindre andel av vad norrmännen konsumerar.
– Det kan bero på att öl är så lättillgängligt i Norge. Där kan man handla starkare öl i livsmedelsbutikerna. Jag tror att de kanske är vana vid det. Öl tar också mycket plats att transportera. Dessutom är det inte tillåtet att ta med sig så väldigt mycket och då kanske de inte prioriterar öl, säger avdelningschefen Ulf Guttormssonpå CAN till sajten Accent.
Trots att öl inte är prioriterat är svenska priser en viktig fråga. Det märktes inte minst när Beernews berättade om Systembolagets förslag på att sänka det lägsta ölpriset, då de norska reaktionerna var starka.
Norrmännen står för 5,5 procent av den totala försäljningen på Systembolaget. Det är samma procent som när det gäller norrmännens köp i svenska dagligvaruhandel.
− Jag hade bilden att de kom hit för att köpa alkohol och att de sedan köpte med sig lite korv och annat, men så verkar det inte vara, snarare tvärtom. De kommer hit för att köpa livsmedel, särskilt sådana som är belagda med sockerskatt, och så köper de alkohol när de ändå är här, säger Guttormsson.
I juli och december är den norska handeln på Systembolaget som störst. I juli 2018 stod man för nio procent av den totala handeln. Det finns indikationer på att siffrorna för 2019 ska visa att handeln ökat ännu mer.