Malmö Meadery lyckas bra på den norska marknaden. Två mjöd släpptes nyligen på Vinmonopolet och i september kommer ett tredje mjöd i över 200 butiker hos Vinmonopolet.
Malmö Meadery är Anders Hanssons projekt och han har Magnus Jonasson till sin hjälp. Det är Jonasson som haft de norska kontakterna och där släpptes nyligen två mjöd på vinmonopolet. Det är dessutom de första mjöden som släpps på burk.
– De har precis släppts och det är upp till varje butik nu om de vill ta in vår mjöd. Det är två sessionmjöd och det är de som säljer bäst, säger han.
Det handlar om blåbärsmjödet True Love Never Dies Honey, samt Cosmeadpolitan, som är en tolkning av drinken Cosmopolitan med tranbär, apelsin och lime.
Men i september väntar en klart större lansering. Då släpps nämligen Here´s Honey, ett svartvinbärsmöd, i 200 olika butiker i Norge.
– Den är en klart större order och även mycket större än vad vi haft på Systembolaget så här långt, säger Jonasson.
Malmö Meadery har börjat att paketera sina sessionmjöd på burk, men den stora lanseringen i Norge i september sker faktiskt på flaska.
Under juli släpps även True Love Never Dies Honey samt Here´s Honey på Systembolaget och det blir de första burkarna för den svenska marknaden.
– Vi märker av att intresset växer, så är det absolut. Men samtidigt saknar vi att vara ute på festivaler och visa upp våra mjöd, säger Jonasson.
Han menar att det varit ett viktigt sätt att få människor att bli nyfikna på mjöd, och därmed också beredda att betala för det.
– Vi måste komma ut så, folk köper inte något om de inte vet vad det är.