Norska marknaden blir viktigare för NKB

Bildspel

Bild 2 av 3

Kerryn Beattie från Nordic Kiwi Brewers fick bland annat besök av Thomas Larsen från Amundsens.

 

Norge blir en allt viktigare marknad för Nordic Kiwi Brewers. Ett steg i lanseringen var en tap takeover i Oslo nyligen.

Stockholmsbryggeriet Nordic Kiwi Brewers har valt att satsa allt mer på Norge. Det är en satsning som också gett resultat i försäljningen.

– Det växer på alla fronter och de verkar gillar svensk öl. Norge är en allt större marknad för oss, säger Craig Donovan från bryggeriet.

Han var en av de personer som deltog på bryggeriets tap takeover på BD 57 i Oslo, ett evenamng som lockade gott om besökare som var nyfikna på de svenska ölen med en Nya Zeeländsk touch. All öl bryggs ju som bekant med Nya Zeeländsk humle.

– Vi hade med oss nio öl och blandade med allt från sessionöl till dubbel-IPA. Det verkade som att de gillade vår öl en hel del, säger Donovan.

Nordic Kiwi Brewers har flera öl på Vinmonopolet, den norska motsvarigheten till Systembolaget. De säljer också en hel del öl med en alkoholhalt under 4,7 procent hos kedjan Gulating.

– Vi exporterar en hel del dit och det kan säkert bli fler satsningar i Norge. Det blev en väldigt trevlig kväll för oss, säger Donovan.