Norska Aass Bryggeri vill införa ursprungsmärkning för norska öl.
I dag är en sjättedel av all såld öl i Norge gjord utanför landet. Det vill Christian Aass, VD för Aass Brewery, ändra på.
– Konsumenter har rätt att veta var det de dricker producera. Därför vill vi markera lådor och flaskor med var produkten bryggs och tappas, säger VD för Aass Brewery, Christian Aass till NRK.
Tanken är att en ursprungsmärkning ska hjälpa kunderna att göra ett medvetet val när de köper öl. Aass pekar också på att importerad öl undviker den norska arbetsgivarskatten på 14 procent och betydligt lägre lönelägen.
Macks Bryggeri stödjer tanken på ursprungsmärkning.
– Det är ett bra förslag att markera var produkten bryggs och tappas på flaska, och var värdeskapandet sker, säger VD Roger Karlsen.
Även Norges största bryggeri Ringnes är positiva, även om de säljer en del importerad öl också.
– Det är mycket viktigt att märkningen mot konsumenter tas på allvar och att människor inte vilseleds att tro att du köper en produkt som produceras någon annanstans än vad den ger intryck av, säger Brusgaard och fortsätter:
– Om du köper en Carlsberg dansk pilsner förväntar du dig att den ska tillverkas i Danmark. Om den tillverkas någon annanstans måste den finnas på lådan. Om en solo görs i Sverige måste den vara på lådan. Men en Pepsi Max behöver inte märkas eftersom det inte förväntas att den tillverkas i Norge.
Läs mer på NRK.