Bildspel
Tobias Olofsson och Alejandra Vasquez har forskat om bakterier i över tio år och har bevisat att honung, och mjöd, med rätt bakterier är hälsofrämjande.
Vad sägs om en alkoholhaltig dryck som dessutom ger dig bättre hälsa? Nu lanseras den faktiskt i form av ett medeltida mjöd.
Det ska väl sägas direkt, det är inte alkoholen i sig som är hälsofrämjande, utan honungen. Mjöden är nämligen framtagen på samma sätt som den gjordes under medeltiden, då mjöd kallades för gudarnas dryck och ansågs vara hälsofrämjande och till och med kunna ge evigt liv.
Antaganden som nu visat sig vara helt sanna tack vare speciella bakterier som fanns i denna honung och som nu återskapats.
– Jag vågar inte säga att man blir odödlig, men man kan förebygga sin hälsa ganska ordentligt med de här bakterierna, säger Tobias Olofsson.
Han driver tillsammans med Alejandra Vasquez Honey Hunter´s i Skåne, företaget som står bakom mjödet Elixir som finns i två versioner.
De båda har under många år forskat vid Lunds Universitet och upptäckte för drygt tio år sedan 13 olika mjölksyrebakterier som bara finns i bins honungsmagar. De bakterierna har visat sig vara väldigt motståndskraftiga.
– Inga sjukdomsbakterier i världen har en chans mot de här bakterierna. Däremot överlever en del vildjäst med bakterierna och därför kan vi göra mjöd. Jag tror det här är en del av lösningen när det gäller att slippa antibiotika i framtiden, förklarar Olofsson.
Bakterierna finns inte i den honung som säljs i butiker. De speciella bakterierna har nu odlats fram av duon och när de tillsätts i honungen får man de hälsoförbättrande effekterna. Dessutom är de två första mjöden ganska alkoholsvaga, 2,25 respektive 1,5 procent.
– Vi skulle kunna göra mjöd som når upp till fem procent eller en bit till, säger Olofsson.
I helgen hade de premiär för sina produkter på Skånes Dryckesproducenters mässa i Malmö och det blev succé direkt. Man vann nämligen pris som Skånes bästa dryck i konkurrens med nästan 50 andra utställare. Redan finns internationellt intresse både för deras mjöd och det återstår att se hur stort företaget kan bli.
– Tanken är att vi ska kunna ha en ganska stor produktion och att det här ska vara internationellt gångbart. Vi ska ta in investerare i företaget, men har inte tittat på hur stora vi kan bli. En akilleshäl är honungen för vi vill helst ha lokal eller i alla fall svensk honung, säger Olofsson.
Duon har genom åren gjort runt 200 olika varianter av sitt mjöd, men bara ett par av dom har faktiskt blivit drickbara. Till slut hittade de i alla fall rätt med allt och nu ska deras mjöd börja att säljas både i Sverige och internationellt.