Bildspel
Peter Iwers på Odd Island i samspråk med Mikael Målarn Eriksson som har podden Göttänna tillsammans med Glenn Hysén.
Hårdrock och fotboll förenat i en dortmunder som ska ge hantverksöl en folkligare spridning. Det var målet för In Flamestunga Odd Island och Glenn Hysén med sin podd Göttänna när de lanserade sitt samarbetsöl på tisdagen.
Även ölet heter Göttänna och det var Glenn och Mikael Målarn Eriksson från podden som tog initiativet till det.
– Micke Eriksson på podden kände nån i In Flames och vi hade tänkt att vi ville göra en öl så vi tog kontakt med Odd Island, säger Glenn Hysén när Beernews träffar gänget på lanseringsfesten på restaurangen 2112 i Göteborg på tisdagskvällen.
Det är Daniel Forsman på Odd Island som tagit fram receptet till Göttänna. Men poddgänget har varit med i processen. De deltagit i flera provningar med Odd Islands öl för att rösta fram det de tycker bäst om och utifrån det har sedan ölet tagits fram.
– Jag är ingen finsmakare men det här är gött och inget blask. Jag är jävligt imponerad av hur Odd Island lyckats, säger Glenn Hysén när han ska beskriva Göttänna.
– Smakerna sitter kvar långt efteråt.
Även Peter Iwers och Daniel Forsman på Odd Island är nöjda med ölet och de förklarar filosofin bakom det.
– Vi vill göra hantverksöl folkligt utan att göra avkall på kvaliteten, säger de och gör en jämförelse med hårdrocken.
– När den kom så var den utmanande och skrämmande, men sen hände nåt. Den blev den största musikgenrén och folklig i stället. Vi hoppas att craftbeer ska gå samma väg.
Nu är Odd Island knappast ensamma som hantverksbryggeri att satsa på lageröl vare sig i Göteborg eller Sverige. Det är en stor marknad.
– Även om IPA är stort så är det långt ifrån alla som dricker det. Lager är en folklig dryck. Det finns en generation med loafers som bara dricker Mariestads.
– Vi har inte haft så mycket erfarenhet av att göra lager, förutom med vår egna Västkustpilsner.
Men nu ska alltså Odd Island in och konkurrera med öl som Mariestad, vilket är inte lätt. Priset som de stora bryggerierna kan sätta på sina öl är omöjligt för de små att nå.
– Vi kan inte ligga på 10-15 kronor. Som litet bryggeri kan vi inte få samma inköpspriser på malt och humle som de stora och en lager tar lång tid att göra och tar upp plats i produktionen, säger Peter Iwers.
Hoppet står i stället till att inställningen till öl ska ändras och hantverk premieras.
– Du kan köpa en rätt billig smörkniv på Ikea, men det är mycket roligare att köpa en i en hantverksbutik. Folk förstår att hantverk kostar.
Göttänna lanseras på Systembolaget i november, men för den som vill testa den innan dess så finns den förutom på 2112 snart på John Scott, Bishop Järntorget, Werners Bistro & Olivedal och Ostindiska ölkompaniet i Göteborg.