Nu kan du vara den som skapar designen för ölet Radio The Mothership i hela Europa. Collective Arts ger svenska konstnärer chansen att synas via en ny tävling.
Call For Art är namnet på tävlingen, där konstnärer från hela världen kan vara med och tävla. En oberoende jury kommer att välja ut de bästa konstverken, som sedan hamnar på Collective Arts olika burkar.
En speciell tävling för svenska konstnärer blir det också, och då handlar det om ölet Radio The Mothership.
– Det blir en separat tävling för det ölet där bara svenskar konstnärer kan tävla. Den som vinner kommer att ha sitt konstverk på burken för Radio The Mothership ett helt år och det gäller i hela Europa, säger James Goulding på Collective Arts.
Konst har varit centralt för det kanadensiska bryggeriet ända sedan starten och nu tar man det alltså ett steg till med den här tävlingen. Vinnande konstnär kommer också att få betalt för att ha konstverket på burken och behålla rättigheterna för verket.
– Vi hoppas att många ska vara med och tävla, och ingen på bryggeriet ska vara med och bestämma vinnaren, säger Goulding.
I Sverige har Collective Arts haft olika etiketter för ölet Radio The Mothership, men det följde inte Systembolagets regler. Nu kan man få byta etikett två gånger per år men bara växla mellan två olika motiv, och då satsar man hellre på den här tävlingen.
Det vinnande svenska bidraget beräknas var utsett i januari och sedan ska de första burkarna med den nya designen dyka upp i Sverige i februari eller mars.
– Om det vinnande bidraget innehåller något som inte accepteras av Systembolaget får vi lösa det då. Vi vill inte begränsa dom som är med i tävlingen, säger Goulding.
Collective Arts har snabbt blivit ett populärt bryggeri och satsar rejält på Sverige via importören Tomp.
Under tisdagskvällen inleddes ett tredagars ölevenemang hos Ugglan Boule&Bar i Stockholm, där konstnären Julia Rio också har skapat en väggmålning.
Men även i USA har man stora planer med bland annat ett eget bryggeri i New York-trakten.
– Tyvärr blir det lite försenat, men vi hoppas på att vara i gång i New York i januari där också. Det är klart med huvudbryggare och allt sådant, säger Goulding.