Falcon vill inte bara ha en lång historia utan också en ljus framtid. Nu är målet att gå förbi Norrlands Guld och bli Sveriges mest sålda ölvarumärke.
Falcon är en av de riktiga klassikerna inom svensk öl. Sedan 1896 har deras öl bryggts i Falkenberg. Nu har ägarna Carlsberg bestämt sig för att hårdsatsa på varumärket.
– Falcon är ett varumärke som mår bra redan i dag, men det förtjänar att må ännu bättre, säger Nils Nordqvist som är senior brand manager för Falcon.
Dessutom har designen för Falcon förändrats och gjorts renare. Man ska också jobba med varumärket under parollen ”att göra gott tillsammans”.
– Att göra gott tillsammans kan ta sig en mängd olika uttryck. För Falcon handlar det alltid om att det blir bättre när man är fler och gör saker tillsammans, säger Nordqvist.
En försäljningsökning på cirka tio procent krävs för att passera Norrlands Guld som Sveriges mest sålda ölvarumärke. Den ökningen hoppas man ska komma från Systembolaget, men också dagligvaruhandeln och krogvärlden.
– Det är en rimlig målsättning att nå dit, säger Nordqvist.
– Nu har vi renoverat Falcon och tanken är att vi nu ska börja att skörda frukterna. Den nya förpackningsdesignen har börjat att rulla ut och snart kommer nya reklamfilmer, säger Nordqvist.
Den enorma utvecklingen inom ölvärlden har också fått Falcon att fundera på nylanseringar. Men de nyheter som eventuellt kommer, lär vara inom lagerstilen.
– Det är vad vi har gjort i över 120 år nu, och det är vi väldigt bra på, säger Nordqvist.