I Härjedalen är det hård konkurrens om skidåkarnas ölglas. Härjebrygg är ett av bryggerierna som slåss om dem, men det är inte andra hantverksbryggerier de ser som värsta konkurrenter, utan jättarna
För Härjebrygg handlar mycket om turisterna och vad de dricker när de kommer upp till anläggningarna i Härjedalen. Men det är inte alltid helt enkelt att slå sig in för små bryggerier.
– De stora bryggerierna gör allt för att ha kvar de stora skidanläggningarna och det är svårt att komma in även om det sägs att det inte finns några bryggeriavtal, säger Thomas Busch på Härjebrygg.
Danmarksbördige Busch kom in i verksamheten för tre år sen, när en av grundarna, Greger Thörn steg av. Med en bakgrund som kock och sommelier passade Busch in bra i verksamheten och han har inte ångrat det.
– Nej, det är superkul, det har hänt så mycket på tre år. Vi har dubblat produktionen, byggt ut sortimentet och kommit ut längre härifrån med våra öl.
Samtidigt har det gångna året inte varit så kul. Pandemin slog hårt mot bryggeriet.
– Det går bra nu, men i början av pandemin var det jättetufft. I april och maj förra året tappade vi 98 procent av försäljningen, säger Thomas.
– Sen när fjällturismen började på sommaren vände det och sen dess har vi ökat hyfsat mycket.
När bryggeriet startade 2016 var det uttalade målet att etablera sig lokalt och sen bli rikstäckande. Hur har det gått med det?
– Jag tycker att det har gått hyfsat bra och skulle säga att vårt varumärke är ganska starkt i hela Härjedalen och Jämtland. Nu känner vi att efterfrågan börjar komma från Stockholm också.
När stockholmarna tar sina skidor och åker hem vill alltså Härjebrygg följa med. Så för att underlätta det så har man skaffat sig ett skatteupplag i huvudstaden.
– Målet är att öka där och på sikt är planen att ha en säljare på plats i området.
Men även hemma i Tännäs ska man sälja mer förstås, utöver Tenndalens Skidanläggning där man lyckats komma in har man även både folkölsbutik och taproom vid bryggeriet.
Kapaciteten är ganska stor, mellan 150000 och 180000 räknar de med att kunna producera. Och de har en bit dit, förra året bryggdes 60000 liter, i år tror Thomas att det ska bli 75000 och sedan är det långsiktiga målet 100000 liter. Och då behöver man mer personal.
– Pär Ramqvist och jag jobbar på heltid, och vi ska anställa en till under hösten.