Trion Magnus Svensson, Afram Haffo och George Haffo har skapat ett framgångsrikt koncept för Brewdog-barer i Sverige. Men nu tar skottarna över hela den verksamheten.
Sverige är ett av de länder där Brewdog är allra mest populärt. En viktig del där har varit de barer som skapats i Sverige. Det har gjorts i form av en franchise-verksamhet som utvecklat två barer i Stockholm, en i Göteborg, en i Malmö och en i Norrköping. Dessutom är en bar i Helsingborg på gång.
Men nu ska Brewdogs huvudbolag ta över verksamheten.
På flera håll runt om i världen har Brewdog tagit över andra franchise-verksamheter, då det inte funnits tillräckliga möjligheter att utveckla konceptet. Men i Sverige har det gått fort framåt och de fem barerna har imponerat på grundarna James Watt och Martin Dickie.
– Det tar några år att få fart på den sådan här satsning, men nu hade vi allt på plats med bra folk, en person som jobbar med HR och det hela har stabiliserats. Vi har sagt nej till några förslag men till sist kände vi att vi är nöjda med att sälja. Det är mycket jobb med fem barer och det är alltid något som måste fixas, säger Svensson.
Afram Haffo och George Haffo driver sedan tidigare baren Sorbon i Bromma. För Svensson blir det nu mer satsning på Benchwarmers, där man bland annat ska plocka in nya tankar. Men det kan bli annat också för honom i framtiden.
– Vi har mycket att göra med Benchwarmers i vår. Men sedan vill jag sätta mig på en strand med en drink i handen och fundera på vad jag ska göra när jag blir vuxen. Men jag kommer vara kvar i ölbranschen, det är världens bästa bransch, säger han.
– Jag vill ha en Benchwarmers-bar någon gång i framtiden. Det kommer att bli av, men jag vet inte när och var.