Nu växlar Mikkeller upp igen

Foto: Jeff Flindt

Det har varit ett par tuffa år för Mikkeller. Men nu är nyheterna både många och stora, inte minst i Danmark, där Mikkel Bjergsø särskilt ser fram emot att distributionsavtalet med Carlsberg ska komma igång.

Tusen och åter tusentals personer har samlats utanför Øksnehallen i Köttbyn i Köpenhamn. Prick klockan 10.00 den 10 maj gick det första startskottet, det gula. Röken steg, liksom jublet som var närmast öronbedövande och ölfantaster från hela världen rusade in i byggnaden. Köerna blev snabbt som allra längst vid amerikanska Moksa Brewing Co och svenska Omnipollo. Den tolfte upplagan av Mikkeller Beer Celebration Copenhagen, MBCC, hade startat och 104 bryggerier var på plats. Grundaren av bryggeriet Mikkeller och festivalen MBCC, Mikkel Bjergsø, beskriver bryggerinärvaron som den bästa någonsin, när Beernews får en exklusiv pratstund med honom.

 

– Det är fantastiskt, världens bästa bryggerier är här. Jag är särskilt stolt över den amerikanska närvaron, säger han.

 

Bland de amerikanska bryggerierna fanns bland annat Firestone Walker Brewing Co, Moksa Brewing Co, The Alchemist Brewery, 3 Sons Brewing Co och Cigar City. Den svenska uppställningen var däremot mindre än på länge. Något Mikkel inte reflekterat särskilt mycket över. Bryggeriurvalet görs utifrån personliga kontakter och relationer.

 

– Det är inte så många danska bryggerier här heller. Bryggerierna ändras varje år och vi bjuder in våra bästa vänner, inte bara de som är högst rankade, jag är nöjd med blandningen, säger Mikkel Bjergsø.

 

Årets MBCC kan bli den sista i sitt slag. Festivalen förändras varje år, men till nästa vill Mikkel göra en större förändring, men hur vet han inte än.

 

– Festen kommer att fortsätta, men den kan bli större – eller mindre. Den här lokalen är verkligen perfekt, men jag är sugen på förändring och vill starta något nytt. Efter årets festival kommer vi att sätta oss ner, kolla på alternativ men också väga fördelar mot nackdelar, säger han.

 

2024 representerar på många sätt vändningarnas år för det globala företaget Mikkeller.

 

– Förra året var bra, men innan dess hade vi tre riktigt tuffa år. Vi har behövt skala ner verksamheten men är nu redo att expandera igen, säger Mikkel Bjergsø.

 

Och expansionen har redan börjat. Tidigare i våras öppnade Mikkeller Færgekroen på Tivoli i Köpenhamn. En restaurang och bar med över 300 platser samt ett eget bryggeri där de brygger två egna öl, en huspilsner och ett lageröl som skiftar med säsongerna, nu till sommaren till exempel en somrig och lätt lager i amerikansk stil.

 

Den 1 september träder också det nya distributionsavtalet med Carlsberg i kraft, ett resultat av att storbryggeriet tidigare i år köpte in sig i Mikkeller, vilket – inte minst i Sverige – väckte starka känslor.

 

– Jag var beredd på starka reaktioner, att det skulle pratas mycket och att MBCC kanske skulle påverkas. Men det blev mindre än förväntat och många har tvärtom stöttat oss. Alla vet att det är tuffa tider för bryggerinäringen och att det här blir ett sätt för oss att få ut mer öl har många sett som positivt, förklarar Mikkel Bjergsø och fortsätter:

 

– Det här kommer att underlätta enormt mycket för oss, det är svårt att sälja öl i Danmark. I Sverige är det tack vare Systembolaget mycket enklare.

 

Sverige var länge Mikkellers största marknad, idag är vi den näst största.

 

– Sverige är jätteviktigt för oss. Ni vet alla allt om oss, och det är Systembolagets förtjänst, vi har haft många stora listningar genom åren, säger Mikkel Bjersø och avslutar:

 

– Jag är själv mycket i Sverige, oftast i Skåne där det finns många fantastiska restauranger. I augusti kommer vi förstås också till Brewskival.

 

MBCC 2024 – FOTO: JEFF FLINDT

MBCC_2024_Flindt-628

Läs också: 

• QUIZ: Vad vet du om Mikkeller?

• Här är de svenska gästerna på MBCC

• Mikkeller kommer att bryggas av Carlsberg