AB InBevs uppköp av Goose Island har engagerat många i ölvärlden. Josh Noel har skrivit en hel bok om det hela och har hittat flera spännande nyheter.
Noels bok har fått det långa namnet ”Barrel-Aged Stout And Selling Out: Goose Island, Anheuser-Busch, And How Craft Beer Became Big Business” och handlar om hur hela resan med uppköp av amerikanska bryggerier började.
Goose Island köptes upp av BA inBev 2001 och var det första av tio bryggerier som öljätten tog över under några år.
– Dom visste inte vad dom gjorde till en början. Men jag tror att de lärde sig längs vägen. Man får ända säga att de är några av världens bästa affärsmän, säger Noel i en intervju på sajten The Takeout.
I boken avslöjas också att det fanns kontakter med fler än de tio bryggerier som köptes upp. Bland annat var Firestone Walker nära att hamna under AB InBevs paraply, och även Left Hand hade diskussioner om uppköp, även om de aldrig var nära att komma till en lösning. Noel uppger också att det fanns diskussioner med fler bryggerier, men att det är locket på när det gäller information om dessa.
Josh Noel konstaterar att uppköpen skapade en ny marknad, där öl inte alltid är det de verkar vara.
– Om du skriver om Goose Island IPA nu för tiden vilseleder du läsarna om du inte talar om att det är ett öl från Anheuser-Busch. Det är Goose Islands varumärke, inte Goose Islands öl.
Han tror också att de falska valmöjligheter som skapas av öljätten är ett problem, inte minst för de många mindre bryggerierna.
– De trycker hårt på att visa upp sex valmöjligheter på kranarna, när det inte alls handlar om olika bryggerier utan all öl kan vara från samma tank. Dom är ett företag värt 250 miljarder dollar och har ett starkt fokus på att ge tillbaka till aktieägarna. Dom vill dominera både den amerikanska ölmarknaden och den amerikanska craft beer-marknaden, säger Noel.