Göteborgsbryggeriet Beersmiths satsar på en nystart. Bland annat hoppas man hitta en ny delägare med goda kunskaper inom försäljning och marknadsföring.
I snart tre år har bryggeriet som ägs av Dave och Malin Barratt varit verksamma. Först under namnet West Coast Bryggeri, men efter en namntvist blev varumärket i stället Beersmiths. Nu heter även företaget Beersmiths AB.
Nästa steg i företagets utveckling är att hitta en säljchef som också investerar i företaget och blir delägare.
– Det är mycket som har förändrats under vår resa och nu känns det som ett bra läge att hitta en ny organisation och flytta fokus lite mer mot försäljning och marknadsföring, säger Dave Barratt.
Redan när företaget startades fanns planer på att ta vägen mot att hitta ännu en delägare.
– Nu är företaget stabilt och då vill vi göra så. Allra viktigast är att vi hittar en person som vill samma saker som vi och som har samma driv och visioner, säger Barratt.
Målet är förstås att tillsammans med den nye delägaren utveckla företaget.
– På sikt vill vi växa, men vår mission är att brygga ett brett spektra av högkvalitativ öl. Vi är ett familjeföretag och har ingen ambition att bli jättestora, men så här långt har vi inte tittat speciellt mycket på till exempel export och försäljning till större matvarukedjor, säger Barratt.
Beersmiths har under sin resa haft en högre personalomsättning än man tänkt sig och det tror Dave Barratt har påverkat en del negativt.
– Det har varit läropengar för oss. Det har varit svårt att få tag på personer som har samma visioner som vi. Vi tror att ett delägarskap skapar en större passion för företaget. Vi vill skapa ett företag som finns kvar länge och nu ska vi ha en lite annan approach med mer fokus på sälj, säger Dave Barratt.