Öljätten Asahi, som bland annat äger Fuller’s och Pilsner Urquell utökar samarbetet med svenska importören Arvid Nordquists.
Arvid Nordquist har sedan tidigare ansvarat för försäljningen av Asahis produkter i livsmedelshandeln, men vad gäller starkare drycker till krog och restaurang har det stannat vid Fuller’s öl.
Det ska det bli ändring på nu. Genom det nya samarbetet kommer Arvid Nordquist även att sälja alla andra varumärken på restaurangsidan.
– Det är glädjande att få välkomna Arvid Nordquist in i det här partnerskapet. Efter stor framgång med arrangemanget kring försäljningen och distributionen kring Fuller’s samt Asahis produkter till den svenska dagligvaruhandeln känns det väldigt bra att ha Arvid Nordquist som en strategisk partner när vi nu tar nästa steg i vår tillväxtresa, säger Peter Norsander.
De varumärken det handlar om är bland annat Peroni Nastro Azzurro, Asahi Super Dry, Pilsner Urquell, Grolsch och Meantime.
– För oss är det verkligen en bekräftelse för oss som företag att vi har en attraktiv och välfungerande affärsmodell och ser med stor entusiasm fram emot att få axla denna portföljs premiumvarumärken på den svenska restaurangmarkanden, säger Jonas Öhman på Arvid Nordquist.
Hur det blir med de krogar som idag har Pilsner Urquell och de andra ölen idag är inte klart.
– Jag skulle inte säga att det blir någon minskning, men i dagsläget vet jag inte hur många kunder som finns hos befintlig leverantör och hur många som vi tar över direkt, säger Therese Carlsson på Arvid Nordquist till Beernews.