Bättre för alla inblandade. Det är målet när Spike i samarbete med andra Göteborgsbryggerier startar Gbgbeers.se. Det kan även bli aktuellt med ölförsäljning till privatpersoner.
Det är Spike som står bakom samarbetet, men även Billdale, Odd Island, Mikrofonbryggeriet, Mohawk och De Vos finns med och flera bryggerier kan komma till i samarbetet.
Gbgbeers.se ska byggas i tre steg. Det första handlar om försäljning och distribution av folköl i Göteborgstrakten.
– Vi börjar med folköl, vi har sett att det ofta är ett problem för handlarna. Det är kanske tio bryggerier som levererar vid tio olika tillfällen och som skickar tio olika fakturor. Vi vill samordna det här, säger Mats Wessberg på Spike.
Via sajten ska handlare kunna göra sina beställningar och få en samlad leverans och en faktura. Kravet för att vara med är att man har sina öl på burk.
Tanken är också att Gbgbeers.se ska ha sina egna uppställningsytor i butikerna och man vill där vara en garant för lokalproducerat öl med hög kvalitet.
Steg två i utvecklingen av sajten är att sälja och distribuera starköl på samma sätt till restauranger och barer. Upplägget där blir ganska likt det som gäller för folkölen.
– Vi har länge snackat om att ha någon form av samdistribution, det här är vårt sätt att försöka skapa det.
Det tredje steget i sajtens utveckling handlar om försäljning och hemkörning till privatpersoner. Här kan det då förstås bara handla om öl upp till 3,5 procent, men Wessberg ser en potential även i det.
– Det ska fungera lite som mat.se och du får ölen du beställer hem till dörren. Om det tar fart krävs det en bra distributionslösning, vi får se hur många som kommer att tycka att det här är en bra service, säger Wessberg.
Inledningsvis har en person anlitats för att sköta distributionen av folköl till butiker. Gbgbeers.se är ett varumärke som ligger under Spike, men tanken är att fler bryggerier är de redan anslutna ska komma med.
25 april är det lanseringsfest för Gbgbeers.se hos Spike och då bjuder man på mat, underhållning och folköl.