Ny placering av öl ska förenkla för kunder

Bildspel

Bild 1 av 3

Märta Kuylenstierna och Johan Ahlstedt från Systembolagets huvudkontor försökte göra omflyttningen av öl utan att påverka kunderna för mycket.


 

Det ska bli lättare att hitta sin favoritöl på Systembolaget. Ett test med ny placering av flaskor och burkar har inletts i Stockholm och Göteborg.

Det är butikerna på Kungsholmstorg i Stockholm samt på Karl Johansgatan i Göteborg som under en testperiod ska använda det nya systemet.
– Det blir mer specificerat på hyllorna. Tidigare har allt belgiskt stått blandat oavsett om det varit dubbel, triple eller en witbier. Nu samlas allt per ölstil, säger Johan Ahlstedt, inköpsansvarig på Systembolaget.
Tanken med projektet är att underlätta för kunden.
– Vi vill att alla öl i en stil står bredvid varandra. Då kan kunden enkelt hitta alternativ till den öl som man brukar köpa, säger Ahlstedt.

När Beernews häslade på i butiken i Göteborg var det ganska rörigt. I princip alla flaskor i butiken bytte plats och flyttades runt i butiken.

– Det blir bra när det är färdigt. Det ska bli lättare för personalen också att rekommendera öl till kunder, säger Systembolagets kategorichef Märta Kuylenstierna.
Projektet med den nya och mer detaljerade indelningen av olika ölsorter ska testas i de två butikerna och sedan utvärderas.
– Vi ska höra vad kunderna tycker. Nu i början när vi flyttar på ölen kommer de inte att hitta. Det blir en rättvis utvärdering efter några månader, säger Kuylenstierna.
Om projektet faller väl ut är tanken att alla Systembolagets butiker ska genomföra förändringen under 2018.