Med hjälp av ny teknik ska nyanställda på bryggerier få kortare utbildningstid. Nu testas konceptet hos Kopparbergs.
Tekniken går hela tiden framåt och många gånger skapas nya lösningar för att underlätta för människor. Så är det med den satsning på Augmented Reality, förstärkt verklighet, som görs hos Kopparbergs.
Med hjälp av virtual reality ska nyanställda få lära sig tappnings- och paketeringsmaskiner. Något som i dag kan ta upp till åtta veckor.
Vissa maskiner hos Kopparbergs körs bara var tredje vecka och då kan det ta lång tid att lära sig. Det går heller inte att öva på maskinerna när de inte är i skarpt läge.
– Det skapar en otrygghet för operatörerna. Om du inte gör rätt stoppar du hela produktionsavsnittet, berättar Fredrik Karlsson, produktionschef på bryggeriet.
Lösningen har tagits fram av företaget Nethouse i Örebro och även Örebro Universitet är med i projektet.
– Vi kommer snart att se över hur AI (artificiell intelligens) kan göra denna lösning mer interaktiv och anpassningsbar till operatörens förmåga. Till exempel kan man upprepa vissa träningsmoment som är svåra för en individ, berättar Amy Loutfi, vicerektor för AI vid Örebro universitet.