I början av året fick Good Guys i Karlstad nya delägare. Nu står det klart att den förre ägaren och VD Daniel Haag Wicksell lämnar bryggeriet vid årsskiftet.
Damiel Haag Wicksell grundade bryggeriet, men går nu vidare med andra planer i livet.
– Nu känner jag att vi har trygga ägare och då kan jag lämna över.
Han konstaterar att han haft roliga år men att det sista året inte varit det bästa.
– Det här beror delvis på corona. Det är bättre att jag kliver åt sidan än att vår bryggare Joao får åka hem till Brasilien.
Även den nya ägarkonstellationen är nöjd med lösningen.
– Vi är överens och kompisar med ett gemensamt intresse för vad som är bra för Good Guys, säger Mark Pulman, en av de nya delägarna som nu är den som ska styra bryggeriet framåt.
Han gick in som delägare runt årsskiftet tillsammans med Kenny Nordh och Daniel Ivarsson. En tidpunkt som kanske inte var så väl vald sett i backspegeln.
– Det var århundradets sämsta välkomnande till bryggeribranschen när corona kom nån månad senare. Mycket frustration, men samtidigt tycker jag nu att det kanske var bra att stanna till och tänka efter. Att rannsaka bolaget och titta på hur vi jobbar. Det är sånt som man normalt inte hinner med en normal produktionsvecka, säger Mark som själv testades coronapositiv.
– Hade vi inte haft Systembolaget hade vi kunnat släcka ned. Vi har sett en markant ökning av försäljningen där. Jag vill inte säga att vi har klarat det bra, men vi är uppe över ytan nu. Nu börjar jobbet med att ta oss tillbaka.
Vägen tillbaka består bland annat av pengar. De nya delägarna har investerat en miljon kronor i bland annat ett nytt bryggverk. . En investering som Mark menar ger bryggeriet stor utvecklingspotential i många år framöver.
– Nu är fokus på att brygga bra öl. Vi har flera nya öl som kommer i höst på Systembolaget. Vi ska göra en ny öl i månaden. Nästa år är målet att vinna offerter nu när vi kan brygga mer och faktiskt slåss om dem.
I planerna för framtiden finns också tankar på collabs och andra samarbeten med bryggerier där bryggeriets tap room spelar en central roll och som exempel nämner Mark tap takeovers.
– Vi kan ta med fem fat till Stigbergets tap room och de kan ta med sig fem till vårt, det är win-win för båda. Och även i lilla Värmland finns mycket att göra, bryggerierna kan jobba tillsammans snarare än att slåss om tappar på Bishop Arms.
Sin egen roll i det omvandlade Good Guys beskriver Mark som sidekick till huvudbryggaren Joao Alberto. Men formellt är Mark VD.
– Det blir en del ekonomi och jag hatar det, men det man hatar kan man fortfarande vara bra på. Jag ska fokusera på att få kontroll på inkomster och utgifter. Men vi har fått minska personalen så jag får börja göra allting själv i bryggeriet också, som att burka och distribuera.
Good Guys tap room har en stor del av förtjänsten i att man klarat våren och sommaren. Bryggeriet ligger i fabriksområde som håller på att förvandlas till ett bostadsområde och det verkar som de nya grannarna hittar dit. Till våren ska den få en ansiktslyftning för att locka ännu flera.
– Vårt tap room är jätteviktigt. Det är en marknadsföringsportal där vi möter kunder för första gången och där vi kan testa våra nya öl. Även turister hittar hit och när de åker hem finns det en chans att de frågar efter oss på krogen eller Systembolaget.
Mark och Joao Alberto är alltså de enda som kommer att jobba på bryggeriet. Joao står för bryggningen precis som han gjort tidigare. Hans fokus är på ölen och ingenting är ändrat.
– Jobb ändras, men ölen har inte ändrats. Vi har bra recept och solid öl att jobba med, även om den utvecklas med tiden. MItt jobb är att se till att alltid höja kvaliteten, aldrig sänka den, säger Joao.