Ny burklina och flera andra satsningar. Det blir det för Klackabacken efter att ha dragit in 4,7 miljoner kronor på en nyemission.
Det har blivit populärt att plocka in nya delägare och samtidigt få ett antal ambassadörer för bryggeriet. Brygghuset Finn och Poppels är exempel på det, och nu har även Klackabacken avslutat sin satsning.
– Vi siktade på sex miljoner men nåde inte riktigt ända fram. Men vi har fått in 4,7 miljoner kronor och det är vi nöjda med. Det är absolut ett välkommet kapital och välkomnar de nya delägarna, säger Tim Persson på bryggeriet.
– Vi verkar ju i en ganska liten stad och de flesta som tecknat sig är lokala, säger Persson.
En ny burklina har hög prioritet när pengarna nu ska investeras i företaget. Dessutom ska man satsa på en sommarpub vid bryggeriet, det ska byggas ett eget laboratorium och dessutom även köpas in en ny flasklina.
– Vi har en hel del ganska traditionella kunder som gärna vill ha flaskor och det får vi förstås lyssna på.
Det finns inga planer på en till nyemission men gänget på bryggeriet har fullt upp även utan det. Ett nytt bryggverk på 2000 liter står på plats och håller på att installeras, och produktionen ökar i snabb takt.
Dessutom har en ny bryggare anställts. Det är David Stridsman, som jobbar på Kristianstadsbryggeriet en del samtidigt som han gått bryggarutbildningen i samma stad. Men från och med den här veckan är han heltidsanställd.