Egen burklina och egen bar. Det är två av målen när Klackabacken gör en nyemission. Målet är att få in sex miljoner kronor.
Bryggeriet i Kristianstad har växt en del redan sedan det startades och bland annat har man redan gjort en stor investering i ett bryggverk på 2000 liter samt ett antal nya tankar.
Men skåningarna vill mer än så och hoppas ett en nyemission ska vara lösningen.
– Vi vill få in fler personer i vår rörelse och få mer inspiration och nya idéer. Sedan vill vi förstås också få in kapitalet för att investera, säger Tim Persson på bryggeriet.
5500 kronor är det minsta som går att satsa och för det får den intresserade 22 aktier som vardera är värda 250 kronor.
Pengarna som kommer in ska gå till en ny burklina, en förbättrad flasklina, samt en återkommande bar vid bryggeriet som ska vara öppen under sommaren.
– Vi vill också bygga ett laboratorium för att göra bättre öl och på sikt vill vi ha ett tap room någonstans i Skåne, säger Persson.
Han hoppas och tror att man ska nå målet och säger att det var viktigt att komma i gång med nyemissionen nu.
– Jag tror att många bryggerier är i ett läge där de behöver göra investeringar. Jag tror det kommer en boom av nyemissioner och crowdfunding-kampanjer, säger Persson.
På onsdag hålls en informationsträff angående nyemission och ytterligare en träff ska hållas. 10 maj öppnas sedan möjligheten att bli delägare i bryggerier.
– Vi får se hur intresset är, men vi hoppas att det ska vara stort. Om det drar i väg ordentligt finns också en möjlighet att överteckna och ta in flera delägare, säger Persson.
Under det senaste året har flera andra bryggerier satsat på att ta in fler delägare för att få in kapital till investeringar. Brygghuset Finn drog in tio miljoner på sin kampanj, och nyligen startade Poppels en kampanj med målet att få in 18 miljoner kronor.